An instrument for evaluation of medical students during the internship of pediatrics primary health care
DOI:
https://doi.org/10.22421/1517-7130/es.2023v24.e949Keywords:
Pediatrics. , Educational Measurement. , Primary Health CareAbstract
Medical students have contact with different areas and scenarios during their internship and
must have their performance evaluated in each of them. However, as many students do not feel
properly evaluated, our objective was to develop an instrument to evaluate the performance
of Medical students, during their internship in pediatrics, to be used during their practice in
Primary Health Care. A methodological research was carried out with the elaboration of an
instrument and the contribution of specialists with experience in teaching, using electronic
invitations. At the end of the study, through the Delphi technique, seventeen of the twenty
items contained in the original instrument were accepted by the 11 specialists who participated
in the two rounds of analysis. Thus, the research reached its objective and, through this article,
we disseminate the proposal of an “Instrument for the evaluation of Medical interns in the
pediatric internship in Primary Health Care”.
References
Artino Junior AR, LaRochelle JS, Dezze KJ, Gehlbach H. Developing questionnaires for educational research: AMEE Guide No. 87. Medical Teacher. [Internet] 2014[citado 15 jul 2023];36(6):463-474.Disponível em: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4059192/pdf/MTE-36-463.pdf
Behrman RE, Kliegman RM. Nelson Princípios de PEDIATRIA. 4. ed. Vasconcelos MM, translator. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan S. A.; 2004.
Brasil. Conselho Federal de Medicina. Código de Ética Médico; 2019. [Internet]. [citado 22 mar 2023]. Disponível em: https://portal.cfm.org.br/images/PDF/cem2019.pdf
Brasil. Diretrizes Curriculares Nacionais do Curso de Graduação em Medicina. Brasília, DF; 2014.
Brasil. Ministério da Saúde. O que é Atenção Primária? [Internet]. [citado 25 jun 2023]. Disponível em: http://aps.saude.gov.br/smp/smpoquee
Costa M, Zagonel IPS. Percepção do estudante sobre a influência do ambiente/clima educacional no processo ensino-aprendizagem: uma revisão integrativa. Espac. Saude [Internet]. 2020 [citado 17 jul 2023];21(1):71-8. Disponível em: https://espacoparasaude.fpp.edu.br/index.php/espacosaude/article/view/674
Demo P. Metodologia científica em ciências sociais. 3. ed.: São Paulo: Atlas; 1995.
Escolas Médicas do Brasil. [Internet]. [citado 22 mar 2023]. Disponível em: escolasmedicas.com.br
Gontijo ED, Alvim CG, Lima MECC. Manual de avaliação da aprendizagem no curso de graduação em Medicina. Rev. Docência Ens. Sup. [Internet]. 2015 [citado 15 jul 2023];5(1):205-32. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/1980
Leonel IM, Sanches LC, Batista de Campos JJ, Esteves RZ. A percepção do egresso sobre a avaliação de aprendizagem no internato médico de saúde coletiva. Espac. Saude [Internet]. 2019 [citado 17 jul 2023];20(1):48-61. Disponível em: https://espacoparasaude.fpp.edu.br/index.php/espacosaude/article/view/640
Lima FGS, Vieira RC, Matos LP, Mendonça FF, Filgueiras NC, Mendes ACM. Anamnese: uma reflexão da sua importância na relação médico-paciente dentro da formação médica. V Colóquio Estadual de Pesquisa Multidisciplinar III Congresso Nacional de Pesquisa Multidisciplinar e II Feira de Empreendedorismo. UNIFIMES; 2021.
Lopez FA, Junior CD. Tratado de pediatria, Sociedade Brasileira de Pediatria. 1. ed. Barueri: Manole; 2007.
Madeiro Junior JR, Silva JL, Sales ACV, Souza ES. Validação de conteúdo para um instrumento para avaliação de estudantes de Medicina em sessões tutoriais. Rev. educ. med. [Internet] 2021[citado 15 jul 2023];45(3):1-9. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbem/a/76gbKVQrmWw7ffnqnWmbWRH/abstract/?lang=pt
Marcondes E. Pediatria Básica. 8. ed. São Paulo: SARVIER; 1992.
Panúncio-Pinto MP, Troncon LEA. Avaliação do estudante – aspectos gerais. Medicina (Ribeirão Preto) [Internet]. 2014 [citado 15 jul 2023];47(3):314-23. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/rmrp/article/view/86684
Rigoni Junior JA, Souza JM de. Estratégias audiovisuais como instrumento de educação em saúde para pacientes com síndrome do manguito rotador. Revista Espaço para a Saúde. [Internet]. 2022. [cidado 17 jul 2023]. Disponível em: https://espacoparasaude.fpp.edu.br/index.php/espacosaude/article/view/872
Sbolli K, Prado MRM. Encontros entre a formação acadêmica e a prática profissional na Atenção Primária à Saúde. Espaço para a saúde. [Internet]. 2022. [citado 17 jul 2023]. Disponível em: https://espacoparasaude.fpp.edu.br/index.php/espacosaude/article/view/859
Sociedade Brasileira de Pediatria. [Internet]. 2022. [citado 23 fev 2023]. Disponível em: https://www.sbp.com.br/paginas/graduacao/
Souza PA, Zeferino AMB, Da Ros MA. Currículo integrado: entre o discurso e a prática. Revista Brasileira de Educação Médica. 2011;35(1):20- 25.
Zarili TF, Castanheira ER, Nunes LO, Sanine PR, Carrapato JF, Machado DF et al. Técnica Delphi no processo de validação do Questionário de Avaliação da Atenção Básica (QualiAB) para aplicação nacional. Saúde e Sociedade. [Internet] 2021[citado 15 jul 2023];30(2):1-14. Disponível em: https://www.scielo.br/j/sausoc/a/qHycQhxWyPnNhdC5LLYjKpk/
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Espaço para a Saúde
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors grant the journal the copyright, with the work simultaneously licensed with Creative Commons CC BY, which allows the sharing of work with recognition of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., to publish in an institutional repository or as a book chapter), with authorship recognition and initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to publish and distribute their work online (e.g., in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase the impact and the citation of the published work (See The Effect of Free Access).