Nurse's perceptions about professional skills for working in a neonatal intensive care unit
DOI:
https://doi.org/10.22421/1517-7130/es.2023v24.e930Keywords:
Intensive Care Units, Neonatal, Nurse's Role, Competency-Based EducationAbstract
In academic nursing training, professional skills are addressed, according to the National Curriculum Guidelines for the Nursing Course, preparing graduates for general practice. In critical sectors, such as the Neonatal Intensive Care Unit (NICU), specific skills are required. The aim of the study was to identify the sociodemographic profile and understand the perception of NICU nurses about the professional skills performed in this sector. This research has a descriptive and exploratory methodology, with a qualitative approach, using a semi-structured interview for data collection, which addressed sociodemographic and subjective data on the perception of respondents. The categories “Skills required of nurses to assist newborns” and “Professional skills of nurses in NICUs” emerged. It was observed the difficulty of newly graduated nurses in entering this specialty, the lack of complementary training and skills developed throughout the practical experience. This study aimed to understand the existing gaps in the teaching-learning process and professional practice.
References
Bockorni BRS, Gomes AF. A amostragem em Snowball (bola de neve) em uma pesquisa qualitativa no campo da administração. Revista de Ciências Empresariais da UNIPAR [Internet]. 2021;22(1):105-117. [citado 13 mar 2022]. Disponível em: https://ojs.revistasunipar.com.br/index.php/empresarial/article/view/8346/4111
Brasil. Fundação Oswaldo Cruz. Manuseio Mínimo do Recém-Nascido [Internet]. Rio de Janeiro; 2018 [citado 23 out 2022]. Atenção ao Recém-Nascido; [9p]. Disponível em: portaldeboaspraticas.iff.fiocruz.br/atencao-recem-nascido/manuseio-minimo-do-recem-nascido/.
Brasil. Ministério da Educação. Resolução nº 3, de 7 de novembro de 2001 [Internet]. 2001. [citado 13 mar 2022]. Disponível em: https://normativasconselhos.mec.gov.br/normativa/view/CNE_CES03.pdf?query=Curr%C3%ADculos
Brasil. Ministério da Saúde. Portaria no 930, de 10 de maio de 2012. [Internet]. 2012. [citado 24 out 2022]. Disponível em: https://bvsms.saude.gov.br/bvs/saudelegis/gm/2012/prt0930_10_05_2012.html
Brasil. Resolução nº 466, 12 Dez 2012 [Internet]. 2012. [citado 13 mar 2022]. Disponível em: https://conselho.saude.gov.br/resolucoes/2012/Reso466.pdf
Camelo SHH, Angerami ELS. Competência profissional: a construção de conceitos, estratégias desenvolvidas pelos serviços de saúde e implicações para a enfermagem. Texto & Contexto enferm [Internet]. 2013;22(2):552–60. [citado 8 jan 2023]. Disponível em: https://www.scielo.br/j/tce/a/tRSmwLZ4rpzSbR5tBp3DhTr/abstract/?lang=pt
Chaves SE. Os movimentos macropolíticos e micropolíticos: no ensino de graduação em Enfermagem. Interface comun. saúde educ [Internet]. 2014;18(49):325–36. [citado 28 fev 2022]. Disponível em: https://www.scielo.br/j/icse/a/5z35T83BhRkvfwSp3VvMvXM/?lang=pt
Costa R, Padilha MI. A Unidade de Terapia Intensiva Neonatal possibilitando novas práticas no cuidado ao recém-nascido. Rev Gaúcha Enferm [Internet]. 2011;2(32):248-55. [citado 2 mar 2022]. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1983-14472011000200006
Figueiredo TO, Jesus RF, Oliveira FT, Moreira APA, Lima CCG. Terapia Intensiva - Abordagens Atuais do Enfermeiro: Boas Práticas, Alta Performance, Segurança do Paciente, Gestão e Sustentabilidade. São Paulo: Atheneu; 2017.
Limeira PC, Seiffert OMLB, Ruiz-Moreno L. O que a literatura científica e os projetos políticos‑pedagógicos revelam sobre a qualidade da educação superior em enfermagem? ABCS Health Sci [Internet]. 2015;40(3):276-85. [citado 28 fev 2022]. Disponível em: https://docs.bvsalud.org/biblioref/2021/06/6053/808-texto-do-artigo.pdf
Magalhães DFM. Estereótipos De Gênero Na Enfermagem Brasileira: Memória e Perspectivas [dissertação] [Internet]. São Paulo (SP): Universidade Estadual de São Paulo; 2021 [citado 27 nov 2022]. Disponível em: https://agendapos.fclar.unesp.br/agenda-pos/educacao_sexual/5684.pdf
Marçal ARV, Ribeiro ER, Zagonel IPS. Avaliação de profissionalismo como competência na formação do enfermeiro: uma revisão integrativa. Espaç. saúde (Online) [Internet]. 2019;20(1):75–86. [citado 27 nov 2022]. Disponível em: https://espacoparasaude.fpp.edu.br/index.php/espacosaude/article/view/619/pdf
Motta GCP, Cunha MLC. Prevenção e manejo não farmacológico da dor no recém-nascido. Rev Bras de Enferm [Internet]. 2015;68(1):131–5. [citado 30 jan 2022]. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0034-71672015000100131&script=sci_arttext&tlng=en
Padilha KG, Vattimo MFF, Silva SC, Kimura M, Watanabe M. Enfermagem em UTI: cuidando do paciente crítico. Barueri: Manole; 2010.
Santos KFM, Andrade AFSM, Torres RC, Teles WS, Debbo A, Silva MC et. al. A enfermagem no manejo da dor em recém-nascidos internados em unidade de terapia intensiva neonatal. Res. Soc. Dev [Internet]. 2021;10(7). [citado 16 nov 2022]. Disponível em: http://dx.doi.org/10.33448/rsd-v10i7.16428
Silva MMT, Franzoni AA, Kato T, Nunes RMV, Toma E. Cuidados de Enfermagem em Especialidades Pediátricas. São Paulo: Atheneu; 2012.
Souza ABG. Manual Prático de Enfermagem Neonatal. São Paulo: Atheneu; 2017.
Viana RAPP, Torre M. Enfermagem em Terapia Intensiva. São Paulo: Manole; 2017.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Espaço para a Saúde
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors grant the journal the copyright, with the work simultaneously licensed with Creative Commons CC BY, which allows the sharing of work with recognition of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., to publish in an institutional repository or as a book chapter), with authorship recognition and initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to publish and distribute their work online (e.g., in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase the impact and the citation of the published work (See The Effect of Free Access).