Validation and transcultural adaptation of the instrument "The Family Medicine Milestone Project" to the brazilian context
DOI:
https://doi.org/10.22421/1517-7130/es.2022v23.e866Keywords:
Staff, Hospital, Family Practice, Professional CompetenceAbstract
Residency programs face the challenge of following the development of professional. “The Accreditation Council for Graduate Medical Education Milestone Project” emerged to standardize progression through developmental milestones. Translate Methodological study of translation and adaptation, with the aim of translating and validate the instrument to assess the skills developed by Family and Community Medicine (MFC) residents, involved 5 steps: 1st, Accreditation Council for Graduate Medical Education authorization to use the instrument; 2nd, translation of the instrument; 3rd, content validation; 4th, back-translation; and 5th, equivalence of the translated and the original version. The 22-question instrument was evaluated by 8 experts for semantic and content validation. It was back translated into English and forwarded to 2 specialists who attested to the equivalence with the original instrument. The translation and validation of the instrument “The Milestones” makes its use possible by Brazilian FCM Residency programs.
References
Alessio MM, Sousa MF. Regulação da formação de especialistas: inter-relações com o Programa Mais Médicos. Physis [Internet]. 2015 [acesso em 3 mai 2022]. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0103-73312016000200015
Almeida GC, Ribeiro ER, Coelho ICM. Development and content validation of an instrument for evaluating competencies in Pediatric Surgery Residency. Rev. bras. educ. med. [Internet]. 2021 [cited 2022 June 27] ; 45( 3 ): e161. Available from: http://old.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-55022021000300216&lng=en.
Anderson MIP, Gusso G, Castro Filho ED. Medicina de Família e Comunidade: especialistas em integralidade. Rev APS [Internet]. 2005 [acesso em 8 mai 2022]. Disponível em: https://www.ufjf.br/nates/files/2009/12/FamiliaComun.pdf
Beaton DE, Bombardier C, Guillemin F, Ferraz MB. Guidelines for the process of cross-cultural adaptation of self-report measures. Spine [Internet]. 2000 [acesso em 2 jul 2021). Disponível em: https://journals.lww.com/spinejournal/Citation/2000/12150/Guidelines_for_the_Process_of_Cross_Cultural.14.aspx
Botti, SHO. Desenvolvendo as competências profissionais dos residentes. Rev do Hosp Univ Pedro Ernesto [Internet]. 2012 [acesso em 8 mai 2022]. Disponível em: https://bjhbs.hupe.uerj.br/WebRoot/pdf/317_pt.pdf
Cassepp‐Borges V, Balbinotti MAA, Teodoro MLM. Tradução e validação de conteúdo: uma proposta para a adaptação de instrumentos. In: Pasquali L. et al. Instrumentação psicológica: fundamentos e práticas. Porto Alegre: Artmed; 2010. p. 506‐520.
Edgar L, Sydney M, Hogan SO, Hamstra S, Holmboe ES. The Milestones Guidebook. Chicago: ACGME: 2020.
Fachel JMG, Camey SA. Avaliação Psicométrica: a qualidade das medidas e o entendimento dos dados. In: Cunha JA. (Org.). Psicodiagnóstico. 5ª ed. Porto Alegre: Artes Médicas; 2000.
Gudmundsson, E. Guidelines for translating and adapting psychological instruments. Nord Psychol [Internet]. 2009 [acesso em 7 ago 2021]. Disponível em: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1027/1901-2276.61.2.29.
Iankilevich LG. Competências profissionais em Oftalmologia: tradução, adaptação e validação do instrumento “The Ophthalmology Milestone Project” para avaliação de médico residente em oftalmologia no Brasil. Curitiba. Dissertação [Mestrado em Ensino nas Ciências da Saúde] - Faculdades Pequeno Príncipe; 2020.
International Test Commission. International Test Commission guidelines for translating and adapting tests. Granada [Internet]. 2010 [acesso em 4 jul 2021]. Disponível em: http://www.intestcom.org/upload/sitefiles/40.pdf.
Izecksohn MMV, Teixeira Junior JE, Stelet BP, Jantsch AG. Preceptoria em medicina de família e comunidade: Desafios e realizações em uma atenção primária à saúde em construção. Cienc e Saude Coletiva [Internet]. 2017 [acesso em 10 mai 2022]. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1413-81232017223.332372016
Laluna MC, Ferraz CA. Finalidades e função da avaliação na formação de enfermeiros. Rev Bras Enferm [Internet]. 2007 [acesso em 5 set 2021]. Disponível em: https://www.scielo.br/j/reben/a/4QKDcDBd9hsdvM9yvpFtmpv/abstract/?lang=pt
Machado LBM, Marques CC, Rodrigues L, Sperling S, Machado NC, Gusso GDF, et al. O Currículo de Competências do Programa de Residência em Medicina de Família e Comunidade da Faculdade de Medicina da Universidade de São Paulo. Rev Bras Med Família e Comunidade [Internet]. 2018 [acesso em 1 jun 2022]. Disponível em: https://rbmfc.org.br/rbmfc/article/view/1602/897
Oliveira LB de, Melo VFA de, Rouiller APT, Ferreira N da C, Carneiro TAB, Püschel VA de A. Estratégias de avaliação da aprendizagem aplicadas no ensino de graduação em enfermagem no Brasil. Rev Iberoam Educ e Investig en enfermería [Internet]. 2015 [acesso em 7 set 2021]. Disponível em: https://www.enfermeria21.com/revistas/aladefe/articulo/151/estrategias-de-avaliacao-da-aprendizagem-aplicadas-no-ensino-de-graduacao-em-enfermagem-no-brasil/
Polit DF, Beck CT. Fundamentos de pesquisa em enfermagem: avaliação de evidências para as práticas da enfermagem. 7ª ed. Porto Alegre: Artmed; 2011.
Prodrossimo AF, Dias JPP, Iankilevich L, Souza JM. Validação, tradução e adaptação transcultural de instrumentos de pesquisa clínico-educacionais: uma revisão integrativa. Espac. Saude [Internet]. 2021 [acesso em 9 mai 2022]. Disponível em: https://espacoparasaude.fpp.edu.br/index.php/espacosaude/article/view/736
Raymundo VP. Construção e validação de instrumentos: um desafio para a psicolinguística. Let Hoje [Internet]. 2009 [acesso em 25 jul 2021]. Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/5768#:~:text=O%20exame%20da%20validade%20desse,e%2Fou%20explica%C3%A7%C3%A3o%20de%20erros
Sireci SG, Yang Y, Harter J, Ehrlich EJ. Evaluating guidelines for test adaptations: A methodological analysis of translation quality. J Cross Cult Psychol [Internet]. 2006 [acesso em 1 ago 2021). Disponível em: https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/0022022106290478
Sklar DP. Competencies, milestones, and entrustable professional activities: what they are, what they could be. Acad. Med [Internet]. 2005 [acesso em 20 jul 2021]. Disponível em: https://journals.lww.com/academicmedicine/Fulltext/2015/04000/Competencies,_Milestones,_and_Entrustable.1.aspx
Storti MMT, Oliveira FP, Xavier AL. A expansão de vagas de residência de Medicina de Família e Comunidade por municípios e o Programa Mais Médicos. Interface - Comunicação, Saúde, Educação [online]. 2017, v. 21, n. Suppl 1 [Acessado 27 Junho 2022] , pp. 1301-1314. Disponível em: <https://doi.org/10.1590/1807-57622016.0511>. ISSN 1807-5762.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Espaço para a Saúde
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors grant the journal the copyright, with the work simultaneously licensed with Creative Commons CC BY, which allows the sharing of work with recognition of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., to publish in an institutional repository or as a book chapter), with authorship recognition and initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to publish and distribute their work online (e.g., in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase the impact and the citation of the published work (See The Effect of Free Access).