Translation, validation and cross-cultural adaptation of instrument for teaching needle cricothyroidotomy
DOI:
https://doi.org/10.22421/1517-7130/es.2021v22.e769Keywords:
Estudo de validaçãoAbstract
Considering the fight against the pandemic of Covid-19, several skills have become essential for professionals working in emergency departments, including techniques for managing the airways and performing puncture cricothyroidotomy. The aim of the study was to translate,
validate, and cross-culturally adapt a simulation guide for teaching the technical skill of puncture cricothyroidotomy. This is a methodological study, following the steps of translation, cross-cultural adaptation, and validation relevant to the method. The research produced a guide of simulated practice for teaching the skill of puncture cricothyroidotomy. It was concluded
that the effectiveness of the realistic simulation methodology is aligned with the construction and validation of guides that lead to the practice in a standardized way, respecting all the steps of the method.
References
American College of Surgeons. Advanced Trauma Life Suport. 10. ed. Chicago: Copyright; 2018.
American College of Surgeons. Prehospital Trauma Life Support.9. ed. Chicago: Copyright; 2019.
Andrade PON, Oliveira SC, Morais SCRV, Guedes TG, Melo GP de, Linhares FMP. Validationof a clinical simulation setting in the management of ostpartum haemorrhage. RevBrasEnferm. junho de 2019;72(3):624–31.
Añez Simón C, Serrano Gonzalvo V, Carrillo Luna LH, FarréNebot V, Holgado Pascual CM. Results of a surgical cricothyrotomy workshop with a pig trachea model. Revista Española de Anestesiología y Reanimación (EnglishEdition). março de 2019;66(3):129–36.
Anselmo NA, Cazon KMJ, Pinto ACS, Guerra Junior ACM, Costa CDS, Raphe R. Modelo sintético de traqueia para a realização de traqueostomia e cricotireoidostomia: melhorando as opções de treinamento com alternativa de baixo custo para o ensino na graduação médica. Rev Med (São Paulo). 15 de março de 2018;97(1):24–9.
Bardini VS dos S, Spalding M. Application of active teaching-learning methodologies: experience in theengineeringarea. Revista de Ensino de Engenharia [Internet]. 2017 [citado 10 de maio de 2021];36(1). Disponível em: http://www.gnresearch.org/doi/10.5935/2236-0158.2017000
Batista R, Martins J, Pereira M, Mazzo A. Simulação de Alta-Fidelidade no Curso de Enfermagem: ganhos percebidos pelos estudantes. RevEnf Ref. 15 de março de 2014;IV Série(No 1):135–44.
Berragan L. Simulation: An effective pedagogical approach for nursing? Nurse Education Today. outubro de 2011;31(7):660–3.
Campos MCG,SengerMH. O trabalho do médico recém-formado em serviços de urgência. RevSocBrasClin Med. 2013 out-dez;11(4):355-9.
Carvalho FFO,Ching HY. Práticas de ensino-aprendizagem no ensino superior: experiências em sala de aula. 1. Ed. Rio de Janeiro: Alta Books; 2016.
Cherry RA, Ali J. Current Concepts in Simulation-Based Trauma Education. Journalof Trauma: Injury, Infection&CriticalCare. novembro de 2008;65(5):1186–93.
Duarte AS, Silva. AP, Soares AS, Roque ABB, Jesus Neto JF, Sefer CCI. Avaliação do desempenho de estudantes de medicina no OSCE: o papel do estudo prévio. REAS [Internet]. 2out.2020 [citado 16jun.2021];12(10):e4506. Available from: https://acervomais.com.br/index.php/saude/article/view/4506
Ferreira C. Impacto da metodologia de simulação realística, enquanto tecnologia aplicada a educação nos cursos de saúde. Anais do Seminário Tecnologias Aplicadas a Educação em Saúde da Universidade Estadual da Bahia, 29-30 October, Salvador, Bahia, Brasil; 2015.
Flato UAP, Guimarães HP. Educação baseada em simulação em medicina de urgência e emergência: a arte imita a vida. RevBrasClin Med. São Paulo, 2011 set-out;9(5):360-4.
Freire P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra; 1996.
Jeffries PR. A framework for designing, implementing, andevaluating: Simulations used as teaching strategies in nursing. Nursing education perspectives. 2005,26(2), 96-103.
Mandell D, Orebaugh SL. A Porcine Model for Learning Ultrasound Anatomy of the Larynxand Ultrasound-Guided Cricothyrotomy. Sim Healthcare. outubro de 2019;14(5):343–7.
Marcomini EK, Martins ES, Lopes NV, De Paula NVK, Dos Santos Libertati BA. Influência da simulação realística no ensino e aprendizado da enfermagem. Varia Scientia-Ciências da Saúde. 2017; 3(2), 233-240.
Miranda FBG, Mazzo A, Pereira Junior GA. Uso da simulação de alta fidelidade no preparo de enfermeiros para o atendimento de urgências e emergências: revisão da literatura. Sci Med (Porto Alegre) [Internet]. 2018 Jan 26;28(1):28675.
Motta EV da, Baracat EC. Treinamento de habilidades cirúrgicas para estudantes de medicina – papel da simulação. Rev Med (São Paulo). 15 de março de 2018;97(1):18–23.
Neves FF, Pazin Filho A. Construindo cenários de simulação: pérolas e armadilhas. Sci Med. 2018;28(1):ID28579
Nimbalkar A, Patel D, Kungwani A, Phatak A, Vasa R, Nimbalkar S. Randomized control Trial of high fidelity VS low fidelity simulation for training undergraduate students in neonatal resuscitation. BMC Res Notes. dezembro de 2015;8(1):636.
Rakshasbhuvankar AA, Patole SK. Benefits of simulation based training for neonatal resuscitation education: A systematic review. Resuscitation. outubro de 2014;85(10):1320–3.
Resolução n° 641/2020, dispõe sobre a utilização de Dispositivos Extra glóticos (DEG) e outros procedimentos para acesso à via aérea, por Enfermeiros, nas situações de urgência e emergência, nos ambientes intra e pré-hospitalar. (02 de junho de 2020).
Silva BF, Lopes FA, Queiroz TQ, Sousa TDL, Gomes RKG. Inovações na segurança do paciente assistido em clínica-médica: qualidade dos registros da equipe de saúde nos prontuários. Mostra Interdiscip Curso Enferm [Internet]. 2016;02(2).
Takayesu JK, Peak D, Stearns D. Cadaver-based training is superior to simulation training for cricothyrotomy and tube thoracostomy. InternEmerg Med. fevereiro de 2017;12(1):99–102.
Taylor DCM, Hamdy H. Adult learning theories: Implications for learning and teaching in medical education: AMEE Guide No. 83. Medical Teacher. novembro de 2013;35(11):e1561–72.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Espaço para a Saúde
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors grant the journal the copyright, with the work simultaneously licensed with Creative Commons CC BY, which allows the sharing of work with recognition of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., to publish in an institutional repository or as a book chapter), with authorship recognition and initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to publish and distribute their work online (e.g., in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase the impact and the citation of the published work (See The Effect of Free Access).