Gamification in burn prevention: development of a children’s game
DOI:
https://doi.org/10.22421/1517-7130/es.2024v25.e1001Keywords:
Children, Burns, GamificationAbstract
Burns are a public health problem, which can have physical, psychological and social repercussions, leading to death. The objective of this study is to develop a game that can distribute information, focusing on burn prevention, serving as an alternative for health education. This is technological research for the experimental development of a game focusing on the prevention of childhood burns using the problematization method based on the Arco de Maguerez. Gamification is an innovative alternative for training and changing behavior and health education is a strategic tool that helps and strengthens care. The game was made for children aged six to ten years old, who have access to the internet. The product will be made available in a virtual environment for an Android device. Currently, it is necessary to keep up with innovations and technologies, improving interaction with children.
References
Almeida LA, Torres BVS, Silva JS, Silva RCM, Vieira ACS. Prevenção de acidentes domésticos na primeira infância: uma revisão integrativa. Revista urug. enferm. [Internet] 2023 [citado 16 de mar. 2024]; 18(2): e401. Disponível em:https://rue.fenf.edu.uy/index.php/rue/article/view/403/521
Almeida PG, Ferreira LM, Petry BF, Gonçalves N, Echevarría-Guanilo ME. Perfil sociodemográfico e clínico dos pacientes com queimaduras agudas atendidos em consulta de enfermagem ambulatoria In: XIX Encontro Catarinense de enfermagem Pediátrica, [Internet] 2019[citado 15 de mar. 2024]. Disponível em: https://gepesca.paginas.ufsc.br/files/2020/03/ANAIS-ECENPE-2019.pdf
Araújo CM, Almeida FA, Caetano AB, Gularte JS. Incidência das internações por queimaduras em crianças no período de 2008 a 2017. e-Scientia. [Internet]. 2019 [citado 12 de mar. 2024]; 12(1):9–17. Disponível em: https://revistas.unibh.br/dcbas/article/view/2655/pdf
Braga RA, Santiago AE, Brandão WC, Silva Filho AL, Cândido, EB. A gamificação da saúde. Rev Bras Tecnologia da Informação. [Internet] 2022. [citado 12 de mar. 2024];4(1):1-58. Disponível em: https://www.fateccampinas.com.br/rbti/index.php/fatec/article/view/69/31
Cardoso FAB; Oliveira MCF, Torres LM. Protocolos de segurança do paciente na unidade de queimados: percepções da equipe de enfermagem. Rev Bras Queimaduras. [Internet]. 2018 [citado 11 de mar. 2024]; 17(2):100-6. Disponível em: http://www.rbqueimaduras.com.br/details/436/pt-BR/protocolos-de-seguranca-do-paciente-na-unidade-de-queimados--percepcoes-da-equipe-de-enfermagem
Cauduro FLF, Kindra T, Ribeiro ER, Mata JAL. Uso da problematização com apoio do Arco de Maguerez como estratégia de educação permanente para a promoção da segurança do paciente. Espaço Para a Saúde. [Internet] 2017 [citado 13 de mar. 2024]; 18(1):150-6. Disponível em: https://espacoparasaude.fpp.edu.br/index.php/espacosaude/article/view/355
Costa DA, Cabral KB, Teixeira CC, Rosa RR, Mendes JLL, Cabral FD. Enfermagem e a Educação em Saúde. Rev Cient Esc. Estadual Saúde Pública Goiás “Candido Santiago”. [Internet] 2020 [citado 16 de mar. 2024]; 6(3): e6000012. Disponível em: https://www.revista.esap.go.gov.br/index.php/resap/article/view/234/90
Datareportal. Digital 2021: Global overview report [Internet]. 2021 [citado 12 de mar. 2024]; Disponível em: datareportal.com/reports/digital-2021-global-overview-report.
Duan W, Xu X, Cen Y, Xiao H, Liu X, Liu Y. Epidemiologic Investigation of Burn Patients in Sichuan Province, China. Med Sci Monit. [Internet] 2019 [citado 16 de mar. 2024]; 25: 872-9. Disponível em: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6364455/
Felix LKCL, Costa VC, Ferreira e Pereira EB, Valença MP, Souza CFQ. Gamificação para prevenção de acidentes na infância: revisão sistemática. Rev. Saúde Digital Tec. Educ. [Internet] 2020 [citado 12 de mar. 2024];5(1):53-64. Disponível em: https://repositorio.ufc.br/ri/bitstream/riufc/54502/1/2020_art_lkclfelix.pdf
Ferreira, S.C. A gamificação na área da saúde: um mapeamento sistemático. XIII Seminário SJEEC-Universidade do Estado da Bahia, [Internet]. 2019 [citado 12 de mar. 2024]. Disponível em: https://docplayer.com.br/136576636-A-gamificacao-na-area-da-saude-um-mapeamento-sistematico.html
Gonzalez TH, Alvarez YS, Garrido MAA, Díaz AY. Quemaduras en edad pediátrica. Gac Méd Espirit, Sancti Spíritus. [Internet] 2018[citado 16 de mar. 2024]; 20(2):28-39. Disponível em: http://scielo.sld.cu/pdf/gme/v20n2/1608-8921-gme-20-02-28.pdf
Hernández CMC, Núñes VP, Doural KG, Machado AAB. Características de crianças hospitalizadas por queimaduras em um hospital de Manzanillo, Cuba. Rev Bras Queimaduras. [Internet]. 2017 [citado 11 de mar. 2024];16(3):169-73. Disponível em: http://www.rbqueimaduras.com.br/details/389/pt-BR/caracteristicas-de-criancas-hospitalizadas-por-queimaduras-em-um-hospital-em-manzanillo--cuba
Hungaro TA, Kurihara ACZ, Pereira AS, Saraiva K. Jogos sérios e gamificação: um novo modelo para educação em saúde. REAS.[Internet] 2021[citado 16 de mar. 2024]; 13(9):1-12. Disponível em: https:// www.academia.edu/55578285/Jogos_s%C3%A9rios_e_gamifica%C3%A7%C3%A3o_um_novo_modelo_para_educa%C3%A7%C3%A3o_em_sa%C3%BAde
Marques JF, Soares NTI, Marques KF, Oliveira CT, Rodrigues MM. Assistência de enfermagem em relação ao paciente pediátrico em situação de queimadura. Revista Terra & Cultura: Cadernos de Ensino e Pesquisa. [Internet] 2018 [citado 16 de mar. 2024];34(67):19-30. Disponível em:https://www.sumarios.org/artigo/assist%C3%AAncia-de-enfermagem-em-rela%C3%A7%C3%A3o-ao-paciente-pedi%C3%A1trico-em-situa%C3%A7%C3%A3o-de-queimadura
Meschal WC, Sales CCF, Oliveira MLF. Atores de risco e medidas de prevenção das queimaduras infantis: revisão integrativa da literatura. Rev Bras Queimaduras. [Internet] 2016 [citado 15 de mar. 2024];15(4):267-73. Disponível em: http://www.rbqueimaduras.com.br/details/325/pt-BR/fatores-de-risco-e-medidas-de-prevencao-das-queimaduras-infantis--revisao-integrativa-da-literatura
Mestre M, Martins P, Hauer R. A psicologia numa unidade pediátrica de queimados. Revista Gestão & Saúde. [Internet] 2019. [citado 13 de mar. 2024]; 21(1):46-60. Disponível em: https://www.herrero.com.br/files/revista/file03906015346fc077abda4a78228429f4.pdf
Ministério da Saúde (BR). Acidentes na infância: 90% podem ser evitados com medidas simples de prevenção [Internet]. 2022 [citado 22 de ago. 2022]. Disponível em: https://www.gov.br/saude/pt-br/assuntos/noticias/2022/agosto/acidentes-na-infancia-90-podem-ser-evitados-com-medidas-simples-de-prevencao
Mola R, Fernandes FECV, Melo FBS, Oliveira LR, Lopes JBSM, Alves RPCN. Características e complicações associadas às queimaduras de pacientes em unidade de queimados. Rev Bras Queimaduras. [Internet] 2018 [citado 13 de mar. 2024];17(1):8-13. Disponível em: http://www.rbqueimaduras.com.br/details/411/pt-BR/caracteristicas-e-complicacoes-associadas-as-queimaduras-de-pacientes-em-unidade-de-queimados
Moraes MGL, Santos EL, Costa AB, Silva MR, Oliveira KCPN, Maciel MPGS. Causas de queimaduras em crianças atendidas em um hospital público de Alagoas. Rev Bras Queimaduras. [Internet]. 2018 [citado 11 de mar. 2024];17(1):43-9. Disponível em: http://www.rbqueimaduras.com.br/details/416/pt-BR/causas-de-queimaduras-em-criancas-atendidas-em-um-hospital-publico-de-alagoas
Nesteriuk S, Santaella L, Fava F. O hiato entre o game e a gamificação. Gamificação em Debate. São Paulo: Blucher 2018. [citado 12 de mar. 2024]. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/327977381_Gamificacao_em_Debate
Nunes, NJS, Carvalho LA, Amestoy SC, Thofehrn MB, Hipolyto AM. Educação baseada em competências na enfermagem. Journal of Nurs-ing and Health. [Internet]. 2017 [citado 13 de out. 2023]; 6 (3) 447-63. Disponível em: https://periodicos.ufpel.edu.br/ojs2/index.php/enfermagem/article/view/6055
Organização Mundial da Saúde (OMS). Queimadura: Datos y Cifras [Internet]. 2023 [citado 13 de out. 2023]. Disponível em: https://www.who.int/es/news-room/fact-sheets/detail/burns
Possoli GE, Marchiorato AL, Nascimento GL. Gamificação como recurso educacional na área da saúde: uma revisão integrada. Educação & Tecnologia. [Internet] 2020 [citado 16 de mar. 2024];23(3):1-17. Disponível em: https:// www.periodicos.cefetmg.br/index.php/revista-et/article/view/783
Silva FL, Muzardo FT. Pirâmides e cones de aprendizagem: da abstração à hierarquização de estratégias de aprendizagem. Dialogia. [Internet]. 2018 [citado 11 de mar. 2024]; (29):169-79. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/dialogia/article/view/7883
Silva KCS, Barros MBSC, Silva VAO, Sanches LMP, Neto JAM, Alves SJO. Gamificação como Tecnologia Educacional Auxiliadora no Ensino de Curativos. Congresso sobre Tecnologias na Educação (CTRL+E), Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, [Internet] 2019. [citado 16 de mar. 2024]. Disponível em: https://sol.sbc.org.br/index.php/ctrle/article/view/8923
Sociedade Brasileira de Queimaduras. Aplicativo de jogos ensina às crianças que com fogo não se brinca. [Internet]. 2020 [citado 16 de mar. 2024]; Disponível em:https://www.sbqueimaduras.org.br/noticia/aplicativo-de-jogos-ensina-as-criancas-que-com-fogo-nao-se-brinca
Sociedade Brasileira de Queimaduras. Manual: Primeiros Cuidados com Queimaduras. [Internet] 2021. [citado 12 de mar. 2024]. Disponível em: http://sbqueimaduras.org.br/material/2713/
Wanjeri JK, Kinoti M, Olewe THAM. Risk factors for burn injuries and fire safety awareness among patients hospitalized at a public hospital in Nairobi, Kenya: A case control study. Burns: journal of the International So-ciety for Burn Injuries [Internet] 2018 [citado 16 de mar. 2024]; 44(4):962–8. Disponível em: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0305417917306113?via%3Dihub
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Espaço para a Saúde
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors grant the journal the copyright, with the work simultaneously licensed with Creative Commons CC BY, which allows the sharing of work with recognition of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., to publish in an institutional repository or as a book chapter), with authorship recognition and initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to publish and distribute their work online (e.g., in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase the impact and the citation of the published work (See The Effect of Free Access).