Teaching palliative care in brazilian medical schools: a integrative review

Authors

  • Laura Maria Dall'Oglio Faculdades Pequeno Príncipe
  • Carolina Reinert Faculdades Pequeno Príncipe
  • Ingridy de Souza Digner Faculdades Pequeno Príncipe
  • Marina Deina Faculdades Pequeno Príncipe
  • Luciano Ricardo Sfredo Hospital de Clínicas - HC

DOI:

https://doi.org/10.22421/1517-7130/es.2021v22.e705

Keywords:

Palliative Care, Education, Medical, Critical Illness, Death

Abstract

The introduction of palliative care in Brazil occurred around the 2000s. Since then, much has been discovered about this approach, which aims to support not only the patient, but their families during the process of illness and death. This study consists of an integrative review that aims to apprehend the development of the teaching of Palliative Care in brazilian medical schools. LiLACS and Scielo databases were used for data collection, resulting in the selection of 12 articles. The analysis of the content allowed the formulation of 2 categories: approach to palliative care in Brazilian medical schools and difficulties that involve the teaching of palliative care in Brazil. As it is a public health issue, it is necessary that the topic be worked on effectively within Brazilian medical schools. However, there was an important lack of conceptual knowledge on the part of students and health professionals, which leads to their unpreparedness to deal with incurability and end of life situations.

Author Biographies

Laura Maria Dall'Oglio, Faculdades Pequeno Príncipe

Acadêmica do Curso de Graduação em Medicina da Faculdades Pequeno Príncipe.
Curitiba, Paraná

Carolina Reinert, Faculdades Pequeno Príncipe

Acadêmica do Curso de Graduação em Medicina da Faculdades Pequeno Príncipe.
Curitiba, Paraná

Ingridy de Souza Digner, Faculdades Pequeno Príncipe

Acadêmica do Curso de Graduação em Medicina da Faculdades Pequeno Príncipe.
Curitiba, Paraná

Marina Deina, Faculdades Pequeno Príncipe

Acadêmica do Curso de Graduação em Medicina da Faculdades Pequeno Príncipe.
Curitiba, Paraná

Luciano Ricardo Sfredo, Hospital de Clínicas - HC

Médico pela Pontifícia Universidade Católica, cirurgião geral pelo Hospital Santa Casa de
Curitiba e residente no Serviço de Urologia do Hospital de Clínicas da Universidade Federal do
Paraná. Curitiba, Paraná

References

Bifulco VA, Iochida LC. A formação na graduação dos profissionais de saúde e a educação para o cuidado de pacientes fora de recursos terapêuticos de cura. Rev. bras. educ. med. [Internet]. 2009 [acesso em 11 maio de 2020]; 33 (1): 92-100. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0100-55022009000100013&script=sci_arttext

Brasil. Resolução CNE/CES n.3, de 20 de junho de 2014. Institui diretrizes curriculares nacionais do curso de graduação em Medicina e dá outras providências. Diário Oficial da União. 23 jun 2001. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=15874-rces003-14&category_slug=junho-2014-pdf&Itemid=30192

Caldas GH, Moreira SN, VIilar MJ. Cuidados paliativos: uma proposta para o ensino da graduação em Medicina. Rev. bras. geriatr. gerontol. [Internet]. 2018 [acesso em 14 maio 2020]; 21(3): 261-271. https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S1809-98232018000300261&script=sci_arttext&tlng=pt

Correia DS, Taveira MG, Marques AM, Chagas RR, Castro CF, Cavalcanti SL. Percepção e Vivência da Morte de Estudante de Medicina durante a Graduação. Rev. bras. educ. med. [Internet]. 2020 [acesso em 18 maio de 2020]; 44(1). Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0100-55022020000100206&script=sci_arttext&tlng=pt

Costa AP, Poles K, Silva AE. Formação em cuidados paliativos: experiência de alunos de medicina e enfermagem. Interface – Comunic., Saúde, Educ. [Internet]. 2016 [acesso em 12 maio 2020]; 20: 1041-1052. Disponível em: https://www.scielosp.org/article/icse/2016.v20n59/1041-1052/

Dalpai D, Mendes FF, Asmar JA, Carvalho PL, Loro FL, Branco A. Dor e cuidados paliativos: o conhecimento dos estudantes de medicina e as lacunas da graduação. Rev. dor. [Internet]. 2017 [acesso em 14 maio 2020]; 18(4): 307-310. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S1806-00132017000400307&script=sci_arttext&tlng=pt

Figueiredo MG, Stano RC. O estudo da morte e dos cuidados paliativos: uma experiência didática no currículo de medicina. Rev. bras. educ. med. [Internet]. 2013 [acesso em 10 maio de 2020]; 37(2): 298-306. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0100-55022013000200019&script=sci_arttext

Fonseca A, Geovanini F. Cuidados paliativos na formação do profissional da área de saúde. Rev. bras. educ. med. [Internet]. 2013 [acesso em 11 maio de 2020]; 37(1): 120-125. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0100-55022013000100017&script=sci_arttext

Freitas ED. Manifiesto por los cuidados paliativos en educación en medicina: estudio dirigido de la Carta de Praga. Rev. Bioet. [Internet]. 2017 [acesso em 11 maio 2020]; 25(3): 527-535. https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S1983-80422017000300527&script=sci_arttext&tlng=es

Head B et al. Improving medical graduates’ training in palliative care: advancing education and practice. Adv Med Educ Pract. 2016 [acesso em 10 maio 2020]; 7: 99. Disponível em: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4772917/

Moritz R. Câmara Técnica sobre a Terminalidade da Vida e Cuidados Paliativos do Conselho Federal de Medicina. Conflitos bioéticos do viver e do morrer [livro online]. Brasília: CFM; 2011 [acesso em 15 maio 2020]. Disponível em: http://portal.cfm.org.br/images/stories/biblioteca/conflitos.pdf

Oliveira JR, Ferreira AC, Rezende NA, Castro LP. Reflexões sobre o ensino de bioética e cuidados paliativos nas escolas médicas do Estado de Minas Gerais, Brasil. Rev. bras. educ. med. [Internet]. 2016 [acesso em 14 maio 2020]; 40(3): 364-373. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0100-55022016000300364&script=sci_arttext

Oliveira JR, Ferreira AC, Rezende NA. Ensino de bioética e cuidados paliativos nas escolas médicas do Brasil. Rev. bras. educ. med. [Internet]. 2013 [acesso em 11 maio de 2020]; 37(2): 285-290. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0100-55022013000200017&script=sci_arttext&tlng=pt

Pereira EA, Rangel AB, Giffoni JC. Identificação do Nível de Conhecimento em Cuidados Paliativos na Formação Médica em uma Escola de Medicina de Goiás. Rev. bras. educ. med. [Internet]. 2019 [acesso em 18 maio 2020]; 43(4): 65-71. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0100-55022019000400065&script=sci_arttext

Pieters J, Dolmans DH, Verstegen DM, Warmenhoven FC, Courtens AM, Everdingen MH. Palliative care education in the undergraduate medical curricula: students’ views on the importance of, their confidence in, and knowledge of palliative care. BMC palliative care. [Internet]. 2019 [acesso em 8 maio 2020]; 18(1): 72. Disponível em: https://link.springer.com/article/10.1186/s12904-019-0458-x

Pineli PP, Krasilcic S, Suzuki FA, Maciel MG. Cuidado Paliativo e Diretrizes Curriculares: Inclusão Necessária Palliative Care and Curriculum Guidelines: Necessary Inclusion. Rev. bras. educ. med. [Internet]. 2016 [acesso em 11 maio 2020]; 40(4): 540-546. Disponível em: https://www.locus.ufv.br/bitstream/handle/123456789/27119/artigo.pdf?sequence=1

Souza MT, Silva MD, Carvalho R. Revisão integrativa: o que é e como fazer. Einstein (São Paulo). [Internet]. 2010 [acesso em 11 maio 2020]; 8(1): 102-106. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S1679-45082010000100102&script=sci_arttext&tlng=pt

Twycross R. Medicina Paliativa: filosofía y consideraciones éticas. Acta Bioethica. 2000 [acesso em 10 maio 2020]; 6(1): 27-46. Disponível em: https://scielo.conicyt.cl/pdf/abioeth/v6n1/art03.pdf

Published

2021-04-15

How to Cite

1.
Dall’Oglio LM, Reinert C, de Souza Digner I, Deina M, Sfredo LR. Teaching palliative care in brazilian medical schools: a integrative review. Espac. Saude [Internet]. 2021 Apr. 15 [cited 2024 Jul. 3];22. Available from: https://espacoparasaude.fpp.edu.br/index.php/espacosaude/article/view/705

Issue

Section

Revisões

Most read articles by the same author(s)