Nurse's perceptions about professional skills for working in a neonatal intensive care unit

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22421/1517-7130/es.2023v24.e930

Keywords:

Intensive Care Units, Neonatal, Nurse's Role, Competency-Based Education

Abstract

In academic nursing training, professional skills are addressed, according to the National Curriculum Guidelines for the Nursing Course, preparing graduates for general practice. In critical sectors, such as the Neonatal Intensive Care Unit (NICU), specific skills are required. The aim of the study was to identify the sociodemographic profile and understand the perception of NICU nurses about the professional skills performed in this sector. This research has a descriptive and exploratory methodology, with a qualitative approach, using a semi-structured interview for data collection, which addressed sociodemographic and subjective data on the perception of respondents. The categories “Skills required of nurses to assist newborns” and “Professional skills of nurses in NICUs” emerged. It was observed the difficulty of newly graduated nurses in entering this specialty, the lack of complementary training and skills developed throughout the practical experience. This study aimed to understand the existing gaps in the teaching-learning process and professional practice.

 

Author Biographies

Luana Maier Coscia de Ferro, Faculdades Pequeno Príncipe

Enfermeira Residente do Programa Uniprofissional em Enfermagem em Saúde da Criança e do Adolescente das Faculdades Pequeno Príncipe. Curitiba, Paraná

Leandro Rozin, Faculdades Pequeno Príncipe

Enfermeiro. Mestre em Biotecnologia aplicada à Saúde da Criança e do Adolescente pelas Faculdades Pequeno Príncipe. Curitiba, Paraná

Denise Cristina de Santana Luvizotto, Hospital Pequeno Príncipe

Enfermeira. Especialista em Saúde da Criança e do Adolescente pelo Programa de Resdiência Uniprofissional das Faculdades Pequeno Príncipe. Hospital Pequeno Príncipe. Curitiba, Paraná

Juliana Ollé Mendes, Faculdades Pequeno Príncipe

Enfermeira. Mestre no Ensino nas Ciências da Saúde pelas Faculdades Pequeno Príncipe.  Curitiba, Paraná

References

Bockorni BRS, Gomes AF. A amostragem em Snowball (bola de neve) em uma pesquisa qualitativa no campo da administração. Revista de Ciências Empresariais da UNIPAR [Internet]. 2021;22(1):105-117. [citado 13 mar 2022]. Disponível em: https://ojs.revistasunipar.com.br/index.php/empresarial/article/view/8346/4111

Brasil. Fundação Oswaldo Cruz. Manuseio Mínimo do Recém-Nascido [Internet]. Rio de Janeiro; 2018 [citado 23 out 2022]. Atenção ao Recém-Nascido; [9p]. Disponível em: portaldeboaspraticas.iff.fiocruz.br/atencao-recem-nascido/manuseio-minimo-do-recem-nascido/.

Brasil. Ministério da Educação. Resolução nº 3, de 7 de novembro de 2001 [Internet]. 2001. [citado 13 mar 2022]. Disponível em: https://normativasconselhos.mec.gov.br/normativa/view/CNE_CES03.pdf?query=Curr%C3%ADculos

Brasil. Ministério da Saúde. Portaria no 930, de 10 de maio de 2012. [Internet]. 2012. [citado 24 out 2022]. Disponível em: https://bvsms.saude.gov.br/bvs/saudelegis/gm/2012/prt0930_10_05_2012.html

Brasil. Resolução nº 466, 12 Dez 2012 [Internet]. 2012. [citado 13 mar 2022]. Disponível em: https://conselho.saude.gov.br/resolucoes/2012/Reso466.pdf

Camelo SHH, Angerami ELS. Competência profissional: a construção de conceitos, estratégias desenvolvidas pelos serviços de saúde e implicações para a enfermagem. Texto & Contexto enferm [Internet]. 2013;22(2):552–60. [citado 8 jan 2023]. Disponível em: https://www.scielo.br/j/tce/a/tRSmwLZ4rpzSbR5tBp3DhTr/abstract/?lang=pt

Chaves SE. Os movimentos macropolíticos e micropolíticos: no ensino de graduação em Enfermagem. Interface comun. saúde educ [Internet]. 2014;18(49):325–36. [citado 28 fev 2022]. Disponível em: https://www.scielo.br/j/icse/a/5z35T83BhRkvfwSp3VvMvXM/?lang=pt

Costa R, Padilha MI. A Unidade de Terapia Intensiva Neonatal possibilitando novas práticas no cuidado ao recém-nascido. Rev Gaúcha Enferm [Internet]. 2011;2(32):248-55. [citado 2 mar 2022]. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1983-14472011000200006

Figueiredo TO, Jesus RF, Oliveira FT, Moreira APA, Lima CCG. Terapia Intensiva - Abordagens Atuais do Enfermeiro: Boas Práticas, Alta Performance, Segurança do Paciente, Gestão e Sustentabilidade. São Paulo: Atheneu; 2017.

Limeira PC, Seiffert OMLB, Ruiz-Moreno L. O que a literatura científica e os projetos políticos‑pedagógicos revelam sobre a qualidade da educação superior em enfermagem? ABCS Health Sci [Internet]. 2015;40(3):276-85. [citado 28 fev 2022]. Disponível em: https://docs.bvsalud.org/biblioref/2021/06/6053/808-texto-do-artigo.pdf

Magalhães DFM. Estereótipos De Gênero Na Enfermagem Brasileira: Memória e Perspectivas [dissertação] [Internet]. São Paulo (SP): Universidade Estadual de São Paulo; 2021 [citado 27 nov 2022]. Disponível em: https://agendapos.fclar.unesp.br/agenda-pos/educacao_sexual/5684.pdf

Marçal ARV, Ribeiro ER, Zagonel IPS. Avaliação de profissionalismo como competência na formação do enfermeiro: uma revisão integrativa. Espaç. saúde (Online) [Internet]. 2019;20(1):75–86. [citado 27 nov 2022]. Disponível em: https://espacoparasaude.fpp.edu.br/index.php/espacosaude/article/view/619/pdf

Motta GCP, Cunha MLC. Prevenção e manejo não farmacológico da dor no recém-nascido. Rev Bras de Enferm [Internet]. 2015;68(1):131–5. [citado 30 jan 2022]. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0034-71672015000100131&script=sci_arttext&tlng=en

Padilha KG, Vattimo MFF, Silva SC, Kimura M, Watanabe M. Enfermagem em UTI: cuidando do paciente crítico. Barueri: Manole; 2010.

Santos KFM, Andrade AFSM, Torres RC, Teles WS, Debbo A, Silva MC et. al. A enfermagem no manejo da dor em recém-nascidos internados em unidade de terapia intensiva neonatal. Res. Soc. Dev [Internet]. 2021;10(7). [citado 16 nov 2022]. Disponível em: http://dx.doi.org/10.33448/rsd-v10i7.16428

Silva MMT, Franzoni AA, Kato T, Nunes RMV, Toma E. Cuidados de Enfermagem em Especialidades Pediátricas. São Paulo: Atheneu; 2012.

Souza ABG. Manual Prático de Enfermagem Neonatal. São Paulo: Atheneu; 2017.

Viana RAPP, Torre M. Enfermagem em Terapia Intensiva. São Paulo: Manole; 2017.

Published

2023-06-05

How to Cite

1.
Ferro LMC de, Rozin L, Luvizotto DC de S, Mendes JO. Nurse’s perceptions about professional skills for working in a neonatal intensive care unit. Espac. Saude [Internet]. 2023 Jun. 5 [cited 2024 Nov. 24];24. Available from: https://espacoparasaude.fpp.edu.br/index.php/espacosaude/article/view/930

Issue

Section

Artigos

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >> 

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.