The experience of being a simulated patient in healthcare training

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22421/1517-7130/es.2022v23.e880

Keywords:

Patient Simulation, Experience Based Learning, Students, Health Occupations

Abstract

Simulation-based learning gains space in health education curricula with the use of simulated
patients, providing students with skills development in a protected teaching-learning
environment. The contact with a simulated situation stimulatesclinical skills training before the
contact with real patients. The objective is to identify how the experience of being a simulated
patient influences the academic formation of healthcare students. The method was exploratorydescriptive, with a quantitative approach, developed through cross-sectional research with a
Likert scale questionnaire, applied through an online survey. This study evidenced that health
students who participated in clinical simulations as Simulated Patients perceived benefits
for their development as future professionals. Interpreting a clinical case arising from reality
makes this learning more meaningful compared to a class with a traditional teaching method
on the same subject

Author Biographies

Maria Eduarda Melo Osório, Faculdades Pequeno Príncipe

Nurse graduated from Faculdades Pequeno Príncipe in 2021.

Karyna Turra Osternack, Faculdades Pequeno Príncipe

Nurse. Master in Biotechnology in Child and Adolescent Health from Faculdades Pequeno Príncipe. Professor of the Undergraduate Nursing Course at Faculdades Pequeno Príncipe, Curitiba, PR, Brazil.

Rosiane Guetter Mello, Faculdades Pequeno Príncipe

Pharmaceutical. PhD in Sciences (Biochemistry) from the Federal University of Paraná. Director of Research and Graduate Studies at Faculdades Pequeno Príncipe, Curitiba, PR, Brazil.

Wanderlei Silvano Wos, Universidade Positivo

Nurse. Master in Teaching in Health Sciences from Faculdades Pequeno Príncipe. Professor of the Undergraduate Nursing Course at Universidade Positivo, Curitiba, PR, Brazil.

Juliana Ollé Mendes, Faculdades Pequeno Príncipe

Enfermeira. Mestre no Ensino nas Ciências da Saúde pelas Faculdades Pequeno Príncipe.
Docente dos Cursos de Graduação em Enfermagem e Medicina das Faculdades Pequeno
Príncipe, Curitiba, Paraná.

References

Araújo PRS, Duarte TTP, Magro MCS. Efeito da simulação para a aprendizagem significativa. Rev. Enferm. UFPE online. 2018 dez;12(12):3416-25. Disponível em: https://periodicos.ufpe.br/revistas/revistaenfermagem/article/viewFile/237671/30820

Berbel NAN. As metodologias ativas e a promoção da autonomia de estudantes. Semina: Ciências Sociais e Humanas. 2011;32(1):25-40. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/seminasoc/article/view/10326

Bortolato-Major C, Arthur JP, Silva ATM, Mantovani, MF, Felix, JVC, Boostel R. Contribuições da simulação para estudantes de graduação em enfermagem. Rev. enferm. UFPE online. 2018 jun;12(6)1751-62. Disponível em: https://periodicos.ufpe.br/revistas/revistaenfermagem/article/view/230633/29225

Costa RRO, Medeiros SM, Martins JCA, Menezes RMP, Araújo MS. O uso da simulação no contexto da educação e formação em saúde e enfermagem: uma reflexão acadêmica. Espaço para a Saúde-Revista de Saúde Pública do Paraná. 2015;16(1):59-65. Disponível em: https://pesquisa.bvsalud.org/portal/resource/pt/lil-763806

Feitosa TAF. Proposta de implantação do método avaliativo de competências clínicas (mini-cex) na residência médica em doenças infecciosas da universidade federal do Rio Grande do Norte [dissertação]. UFRN (Pós-Graduação em Ensino na Saúde): UFRN, NATAL;2015. Disponível em: https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/20666

Kaneko RMU, Lopes MHBM. Cenário em simulação realística em saúde: o que é relevante para a sua elaboração? Rev Esc Enferm USP. 2019;53:e03453. Disponível em: https://www.scielo.br/j/reeusp/a/wcQrCdz4ZcXgQxC9vpHcrKJ/?format=pdf&lang=pt

Moore P, Leighton MI, Alvarado C, Bralic C. Pacientes simulados en la formación de los profesionales de salud: el lado humano de la simulación. Rev Med Chile. 2016;144:617-625. Disponível em: https://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-98872016000500010

Negri EC, Mazzo A, Martins JCA, Pereira Junior GA, Almeida RGS, Pedersoli CE. Simulação clínica com dramatização: ganhos percebidos por estudantes e profissionais de saúde. Revista Latino-Americana de Enfermagem. 2017;25(1-10). Disponível em: https://www.scielo.br/j/rlae/a/QQxfsnbsqwYJCMmjRPp7xtB/?lang=pt&format=pdf

Neves RS, Barros AF, Esper MA, Bezerra TJN. Avaliação do exame clínico objetivo estruturado (OSCE) por estudantes e docentes de graduação em enfermagem. Rev. Com. Ciências Saúde. 2016; 27(4):309-16. Disponível em: https://revistaccs.escs.edu.br/index.php/comunicacaoemcienciasdasaude/article/view/55

Oliveira AM, Chaves PM, Garcia GMP, Spínola CV, Fernandes DS, Calderaro DC, Aguia, CFC. Simulação realística na educação interprofissional de estudantes de graduação da área da saúde: uma breve revisão da literatura. Brazilian Journal of Surgery and Clinical Research. 2018 mar/mai;22(3):37-40. Disponível em: https://www.mastereditora.com.br/periodico/20180504_105359.pdf

Partecke M, Balzer C, Finkenzeller I, Reppenhagen C, Hess U, Hahnenkamp K, Meissner K. Interprofessional learning – development and implementation of joint medical emergency team trainings for medical and nursing students at universitätsmedizin Greifswald. GMS Journal Med Educ. 2016;33(2). Disponível em: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/27280143/

Passos GM. A Importância do paciente simulado como recurso pedagógico na formação do médico. UNILUS Ensino e Pesquisa. 2016 out/dez;13(33):21-27. Disponível em: http://revista.unilus.edu.br/index.php/ruep/article/view/770/u2016v13n33e770

Reeves S. Porque precisamos da educação interprofissional para um cuidado efetivo e seguro. Interface-Comunicação, Saúde, Educação. 2016;20(56): 185-196. Disponível em: https://www.scielo.br/j/icse/a/VrvpZyszPQ6hrVp7SFhj6XF/?lang=pt&format=pdf

Teixeira IND, Felix JVC. Simulação como estratégia de ensino em enfermagem: revisão de literatura. Interface-comunicação, saúde, educação. 2011 out/dez;15(39):1173-84. Disponível em: https://www.scielo.br/j/icse/a/wWtbMv9CjcSSVnKkMJsvgzD/?lang=pt

Tibério IFLC, Daud-Gallotti RM, Troncon LEA, Martins MA. Avaliação prática de habilidades clínicas em medicina. São Paulo: Atheneu; 2012.

Troncon LEA. Utilização de pacientes simulados no ensino e na avaliação de habilidades clínicas. Rev. Medicina, Ribeirão Preto. 2007 abril/junho;40(2):180-191. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/rmrp/article/view/315/316

Vyas D, McCulloh, Dyer C, Gregory G, Higbee D. An interprofessional course using human patient simulation to teach patient safety and teamwork skills. Am J Pharm Educ. 2012;76(4).Disponível em : https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3355291/

Published

2022-10-27

How to Cite

1.
Osório MEM, Osternack KT, Mello RG, Wos WS, Mendes JO. The experience of being a simulated patient in healthcare training. Espac. Saude [Internet]. 2022 Oct. 27 [cited 2024 Jul. 3];23. Available from: https://espacoparasaude.fpp.edu.br/index.php/espacosaude/article/view/880

Issue

Section

Artigos

Most read articles by the same author(s)