Evaluation of general competencies development in the physical education undergraduate course – bachelor

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22421/1517-7130/es.2021v22.e792

Keywords:

General Skills. , Students, Health Occupations. , Physical Education

Abstract

The present study aimed to evaluate the development of general competences in Physical Education Courses – Bachelor of Public and Private Higher Education Institutions of a city in a countryside city of the State of Paraná. The study was descriptive with a quantitative approach using the cross-sectional method using the questionnaire developed by De Matia for the assessment of general competences in health courses. The total sample was 263.The answers of the teachers when compared to the ones of the students are inferior, in all the dimensions studied. Graduates of the first periods are evaluated worse than those in more advanced periods of the course. Teachers perceive female students, who are more adept in their innovative and critical posture, and the students emphasize female students, more skilled in interaction with their peers and society. It is concluded that the undergraduate students of the baccalaureate Physical Education courses involved in the research are partially developing the general basic competences for their professional performance.

Author Biographies

Júlio César Lacerda Martins, ECEME

Mestre,  Escola de Comando e Estado Maior do Exército (ECEME), Rio de Janeiro - Rj, Brasil

Flavia Angela Servat Martins

Mestre, UniGuairacá, Rio de Janeiro- Rj, Brasil.

Roberto Zonato Esteves, Universidade Estadual de Maringá

Doutor, Universidade Estadual de Maringá e Faculdades Pequeno
Príncipe. 

References

Apóstolo JLA, Tanner BA, Arfken CL. Análise Fatorial Confirmatória da Versão portuguesa da Depression Anxiety Stress Scale-21. Rev. Latino-Am. Enfermagem 20(3):[7 telas] maio-jun. 2012

Castro MMLD, Hökerberg YHM, Passos SR. Validade Dimensional do Instrumento de Qualidade de vida WHOQOL-BREF aplicado a trabalhadores de saúde. Cad. Saúde Pública, Rio de Janeiro, 29(7):1357-1369, jul, 2013

Coutinho SDS. Competências do profissional de Educação Física na Atenção Básica à Saúde [dissertação]. São Paulo: Universidade de São Paulo; 2011.

De Matia G, De Almeida MJ, Esteves RZ, Ribeiro ER, Coelho ICMM. Desenvolvimento e Validação de Instrumento para Avaliação das Competências Gerais nos Cursos da Área da Saúde. Revista Brasileira de Educação Médica. 43 (1 Supl. 1): 606-613; 2019.

Egerland EMAM. Competências profissionais de treinadores esportivos [dissertação]. Santa Catarina: Universidade Federal de Santa Catarina; 2009.

Hair JF, Black WC, Babin BJ. Análise multivariada de dados. Tradução Adonai Schlup Sant‟tAnna. 6ª ed. Porto Alegre: Bookman; 2010.

Ministério da Educação (Brasil). Conselho Nacional de Educação. Câmara de Educação Superior. RESOLUÇÃO Nº 7. Diário Oficial da União. Seção 1, p.18. Brasília, 5 de abril de 2004.

Moraes NS, Ramos F. O uso das tecnologias da comunicação no ensino superior: um estudo sobre a perspetiva institucional no contexto do ensino superior público português [tese]. Portugal: Universidade de Aviero; 2011.

Oliveira FMCSN, Ferreira EC, Rufino NA, Santos MSS. Educação permanente e qualidade da assistência à saúde: aprendizagem significativa no trabalho da enfermagem. Aquichan 11(1): 48-65 abr,2011.

Ravazzani EDA, Matia G, Coelho IM, Esteves RZ. Avaliação do desenvolvimento das competências geraisem graduandos de cursos de nutrição. Inter J H Educ, Salvador, 2(1):42-52, out, 2018.

Rocha VM, Centurião CH. Profissionais da saúde: formação, competência e responsabilidade social. 1ª ed. Porto Alegre: Editora da UFRGS; 2007.

Tavares MFL, Rocha RM, Bittar CML, Petersen CB, Andrade M. A promoção da saúde no ensino profissional: desafios na Saúde e a necessidade de alcançar outros setores. Ciência & Saúde Coletiva, 21(6):1799-1808, 2016.

Published

2021-10-13

How to Cite

1.
Lacerda Martins JC, Martins FAS, Esteves RZ. Evaluation of general competencies development in the physical education undergraduate course – bachelor. Espac. Saude [Internet]. 2021 Oct. 13 [cited 2024 May 15];22. Available from: https://espacoparasaude.fpp.edu.br/index.php/espacosaude/article/view/792

Issue

Section

Artigos

Most read articles by the same author(s)