Medicating and Comforting Hearts Project
contributions to the human formation of nurses
DOI:
https://doi.org/10.22421/1517-7130/es.2023v24.e886Keywords:
Nursing student, Professional training, HumanizationAbstract
In the world of work, the differential is based on the individual values and skills that the young person obtains during graduation. To analyze the contributions of the project Medicating and Comforting Hearts as a strategy for personal development and human formation of nurses. This is a descriptive study of qualitative approach carried out at the Faculdade Adventista Paranaense, in which participated, nursing teachers, egress nurses and students who participated in the project. Data collection was performed through analysis of the project documents and semi-structured interviews in a digital platform. For the graduate student, the project enabled his personal development, spirituality was seen as an opportunity for strengthening, recognizing that there is something more than physical healing. The graduate developed an assistance focused on humanization in his practice and on the integrality of the human being. The professors evidenced the contributions idealized by the project and by the students' reports.
References
André SR, Rodrigues ILA, Nogueira LMV, Santos MNA, Moraes TM. Responsabilidade técnica em enfermagem: conhecendo sua importância para o exercício profissional. Enfermagem em Foco. 2019;10(1): 46-51.
Bardin L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.
Brasil. Conselho Nacional de Saúde. Carta Circular nº 1/2021-CONEP/SECNS/MS (fevereiro de 2021).
Cardoso AC, Corralo DJ, Krahl M, Alves LP. O estimulo à prática da interdisciplinaridade e do multiprofissionalismo: a Extensão Universitária como uma estratégia para a educação interprofissional. Revista da ABENO. 2015;15(2): 12-9.
Finkler M, Caetano JC, Ramos FRS. Ética e valores na formação profissional em saúde: um estudo de caso. Ciência & Saúde Coletiva. 2013;18(10): 3033-42.
Fragoso TO. Modernidade líquida e liberdade consumidora: o pensamento crítico de Zygmunt Bauman. Educação & Realidade. 2011; 34 (2): 187-201.
Gussi MA, Dytz JLG. Religião e espiritualidade no ensino e assistência de enfermagem. Revista Brasileira de Enfermagem. 2008;61(3): 337-84.
Martins BM, Araújo TCCF. Comunicação no contexto de reabilitação: o encontro entre enfermeiro e paciente. Psicologia Argumento. 2017;26(53): 109-16.
Neves JL, Schwartz E, Guanilo MEE, Amestoy SC, Mendieta MC, Lise F. Avaliação da satisfação de familiares de pacientes atendidos em unidades de terapia intensiva: revisão integrativa. Texto & Contexto Enfermagem 2018;27(2).
Oliveira WR, Santos NC, Souza YR, Piolli KC. Projeto medicando e confortando os corações: Repercussões pessoais, acadêmicas e espirituais. IV Congresso Internacional de Enfermagem AINEC – LA, pág. 71, São Paulo. 2019.
Pinto AC, Garanhani ML, França TE, Pierott I. Conceito de ser humano nas teorias de enfermagem: aproximação com o ensino da condição humana. Pró-Posições. 2017;28(1): 88-110.
Rauber SB. Extensão universitária e formação profissional: Indissociáveis no processo de aprendizagem da Universidade Católica de Brasília. VIII Congresso Nacional de educação - EDUCERE. 09 de outubro de 2008. Espanha.
Romão ES. Ser professor: a dialética do desejo de docender e encantar-se com a profissão. Atas - Investigação Qualitativa em Educação. 2018;1(1): 808-17.
Santos CN, Fonseca LE. Levando conforto espiritual: repercussões na vida acadêmica, pessoal e espiritual do aluno. I Congreso Nacional de Investigación Iglesia Adventista del Séptimo Dia, Peru. 2012.
Silva MCN, Machado MH. Sistema de Saúde e Trabalho: desafios para a Enfermagem no Brasil. Ciência & Saúde Coletiva 2020;25(1): 07-13.
Soares F, Stahlhoefer T, Maziero ECS, Meier MJ, Peruzzo SA, Taube SAM. Projeto de extensão centro de cuidados de enfermagem. Cogitare Enfermagem. 2010;15(2): 359-63.
Souza LB, Schi DG, Socco KLS, Santos NO, Marchiori MRCT. Estágio curricular supervisionado em enfermagem durante a pandemia de Coronavírus: experiências na atenção básica. J. nurs. Health. 2020;10(4): 20104017.
Yin RK. Estudo de Caso-: Planejamento e métodos. 5° edição. Porto Alegre: Bookman editora, 2015.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Espaço para a Saúde
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors grant the journal the copyright, with the work simultaneously licensed with Creative Commons CC BY, which allows the sharing of work with recognition of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., to publish in an institutional repository or as a book chapter), with authorship recognition and initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to publish and distribute their work online (e.g., in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase the impact and the citation of the published work (See The Effect of Free Access).