Evaluation of general competencies development in the physical education undergraduate course – bachelor
DOI:
https://doi.org/10.22421/1517-7130/es.2021v22.e792Keywords:
General Skills. , Students, Health Occupations. , Physical EducationAbstract
The present study aimed to evaluate the development of general competences in Physical Education Courses – Bachelor of Public and Private Higher Education Institutions of a city in a countryside city of the State of Paraná. The study was descriptive with a quantitative approach using the cross-sectional method using the questionnaire developed by De Matia for the assessment of general competences in health courses. The total sample was 263.The answers of the teachers when compared to the ones of the students are inferior, in all the dimensions studied. Graduates of the first periods are evaluated worse than those in more advanced periods of the course. Teachers perceive female students, who are more adept in their innovative and critical posture, and the students emphasize female students, more skilled in interaction with their peers and society. It is concluded that the undergraduate students of the baccalaureate Physical Education courses involved in the research are partially developing the general basic competences for their professional performance.
References
Apóstolo JLA, Tanner BA, Arfken CL. Análise Fatorial Confirmatória da Versão portuguesa da Depression Anxiety Stress Scale-21. Rev. Latino-Am. Enfermagem 20(3):[7 telas] maio-jun. 2012
Castro MMLD, Hökerberg YHM, Passos SR. Validade Dimensional do Instrumento de Qualidade de vida WHOQOL-BREF aplicado a trabalhadores de saúde. Cad. Saúde Pública, Rio de Janeiro, 29(7):1357-1369, jul, 2013
Coutinho SDS. Competências do profissional de Educação Física na Atenção Básica à Saúde [dissertação]. São Paulo: Universidade de São Paulo; 2011.
De Matia G, De Almeida MJ, Esteves RZ, Ribeiro ER, Coelho ICMM. Desenvolvimento e Validação de Instrumento para Avaliação das Competências Gerais nos Cursos da Área da Saúde. Revista Brasileira de Educação Médica. 43 (1 Supl. 1): 606-613; 2019.
Egerland EMAM. Competências profissionais de treinadores esportivos [dissertação]. Santa Catarina: Universidade Federal de Santa Catarina; 2009.
Hair JF, Black WC, Babin BJ. Análise multivariada de dados. Tradução Adonai Schlup Sant‟tAnna. 6ª ed. Porto Alegre: Bookman; 2010.
Ministério da Educação (Brasil). Conselho Nacional de Educação. Câmara de Educação Superior. RESOLUÇÃO Nº 7. Diário Oficial da União. Seção 1, p.18. Brasília, 5 de abril de 2004.
Moraes NS, Ramos F. O uso das tecnologias da comunicação no ensino superior: um estudo sobre a perspetiva institucional no contexto do ensino superior público português [tese]. Portugal: Universidade de Aviero; 2011.
Oliveira FMCSN, Ferreira EC, Rufino NA, Santos MSS. Educação permanente e qualidade da assistência à saúde: aprendizagem significativa no trabalho da enfermagem. Aquichan 11(1): 48-65 abr,2011.
Ravazzani EDA, Matia G, Coelho IM, Esteves RZ. Avaliação do desenvolvimento das competências geraisem graduandos de cursos de nutrição. Inter J H Educ, Salvador, 2(1):42-52, out, 2018.
Rocha VM, Centurião CH. Profissionais da saúde: formação, competência e responsabilidade social. 1ª ed. Porto Alegre: Editora da UFRGS; 2007.
Tavares MFL, Rocha RM, Bittar CML, Petersen CB, Andrade M. A promoção da saúde no ensino profissional: desafios na Saúde e a necessidade de alcançar outros setores. Ciência & Saúde Coletiva, 21(6):1799-1808, 2016.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Espaço para a Saúde
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors grant the journal the copyright, with the work simultaneously licensed with Creative Commons CC BY, which allows the sharing of work with recognition of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., to publish in an institutional repository or as a book chapter), with authorship recognition and initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to publish and distribute their work online (e.g., in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase the impact and the citation of the published work (See The Effect of Free Access).