Factors correlated with Burnout Syndrome among academic students: cross-sectional study
DOI:
https://doi.org/10.22421/1517-7130/es.2024v25.e995Keywords:
Students, Burnout, Psychological BurnoutAbstract
Despite being predominant in the workplace, Burnout Syndrome (BS) is becoming more and more frequent in the university environment. With the objective of verifying the prevalence of BS among students and correlating this variable with sociodemographic and health aspects, this cross-sectional study was conducted with a sample of 72 participants. The evaluation protocol consisted of a sociodemographic questionnaire, evaluation of Burnout Syndrome, depressive symptoms, general health, social aspects, and musculoskeletal symptoms. Spearman's correlation was used for statistical analysis. There was a predominance of BS among the sample (65.2%). Significant correlations were observed between social aspects and disbelief (p=0.016; r=-0.283), student efficacy (p=<0.001; r=-0.399) and depressive symptoms (p=<0.001; r=-0.547), as well as between general health and depressive symptoms (p=0.012; r=-0.295). Establishing this type of measure allows planning actions aimed at student assistance, prioritizing interventions and preventive practices that collaborate with health promotion in the university environment.
References
Aquino LB, Monte F. Síndrome de Burnout e habilidades sociais em professores universitários de uma universidade pública no sertão de Pernambuco. Revista Cocar [Internet]. 2023 [citado 10 de abr 2024];19(37):1-20. Disponível em: https://periodicos.uepa.br/index.php/cocar/article/view/7880
Assunção H, Marôco J. Utilização de medicamentos em estudantes universitários com Burnout. Psicologia, Saúde & Doenças [Internet]. 2020 [citado 10 de abr 2024];21(1):15-21. DOI: https://doi.org/10.15309/20psd210104
Barbosa-Medeiros MR, Caldeira AP. Saúde mental de acadêmicos de medicina: estudo longitudinal. Rev Bras Educ Med [Internet]. 2021 [citado 10 de abr 2024];45(3):e187. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbem/a/99sZVvgXvfSZppgPWKGnzqS/?lang=pt
Barros ENC, Alexandre NMC. Cross-cultural adaptation of the Nordic musculoskeletal questionnaire. International Nursing Review [Internet]. 2003 [citado 10 de abr 2024];50(2):101-8. Disponível em: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1046/j.1466-7657.2003.00188.x
Bortolini E, Kirchner RM, Hildebrandt LM, Leite MT, Costa MC da. Sintomas preditivos de depressão em escolares em diferentes cenários sociodemográficos. Rev. enferm UERJ [Internet]. 2016 [citado 10 de abr 2024];24(1):e6680. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/enfermagemuerj/article/view/6680
Campos IFS, Camara GF, Carneiro AG, Kubrusly M, Peixoto RAC, Peixoto Junior AA. Impostor Syndrome and its association with depression and burnout among medical students. Rev Bras Educ Med [Internet]. 2022 [citado 10 de abr 2024];46(2):e068. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbem/a/4XDwkTgTyPCsjTV6FSQbz3k/?lang=en#
Carlotto MS, Câmara SG. Riscos psicossociais associados à síndrome de Burnoutem professores universitários. Avances en Psicología Latinoamericana [Internet]. 2017 [citado 10 de abr 2024];35(3):447-57. Disponível em: https://revistas.urosario.edu.co/index.php/apl/article/view/4036
Carlotto MS, Câmara SG. Características psicométricas do Maslach Burnout Inventory - Student Survey (MBI-SS) em estudantes universitários Brasileiros. Psico-USF [Internet]. 2006 [citado 10 de abr 2024];11(2):167–73. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-82712006000200005&lng=pt&nrm=iso
Carlotto MS, Gonçalves-Câmara S. Síndrome de Burnout em estudantes universitários trabalhadores e não trabalhadores. Revista Estudios Psicológicos [Internet]. 2023 [citado 10 de abr 2024];3(3):21-34. Disponível em: https://estudiospsicologicos.com/index.php/rep/article/view/118
Carlotto MS. A síndrome de Burnout e o trabalho docente. Revista Psicologia em Estudo [Internet]. 2002 [citado 10 de abr 2024];7(1):21-9. Disponível em: https://www.scielo.br/j/pe/a/hfg8JKJTYFpgCNgqLHS3ppm/?lang=pt
Ciconelli RM, Ferraz MB, Santos W, Meinão I, Quaresma MR. Tradução para língua portuguesa e validação do questionário genérico de avaliação de qualidade de vida SF-36 (Brasil SF-36). Rev. Bras. Reumatol [Internet]. 1999 [citado 10 de abr 2024];39(3):143-50. Disponível em: https://tosaudefuncional.com/wp-content/uploads/2013/03/questionc3a1rio-de-qualidade-de-vida-sf36-traduc3a7c3a3o-e-validac3a7c3a3o.pdf
Gorenstein C, Andrade L. Inventário de depressão de Beck - propriedades psicométricas da versão em português. In: Gorenstein C, Andrade LHSG, Zuardi AW. Escalas de avaliação clínica em psiquiatria e psicofarmacologia. São Paulo: Lemos; 2000. Disponível em: https://repositorio.usp.br/item/001008509
Hungulo AC. Desenvolvimento do estresse ocupacional e sua incidência nos professores universitários do Huambo. SAPIENTIAE [Internet]. 2019 [citado 10 de abr 2024];4(2):196-209. Disponível em: https://www.redalyc.org/journal/5727/572761148007/html/
Levin J, Fox JA. Estatística para ciências humanas. 9ª ed. São Paulo: Pearson; 2004. Disponível em: https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/6353499/course/section/6176512/Levin%20-%20Estatisitica%20Aplicada%20a%20Ciencias%20Humanas%20%28OCR%29.pdf
Marques HB, Machado EDG, Souza EP, Cavalcante TCF, Silva AAM. Association between professional burnout and cortisol changes in health professionals: A systematic review. Research, Society and Development [Internet]. 2023 [citado 10 de abr 2024];12(8):e7712842864. Disponível em: https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/42864
Morais BX, Dalmolin GL, Andolhe R. Dor musculoesquelética em estudantes de graduação da área da saúde: prevalência e fatores associados. Rev. Esc. Enferm. USP [Internet]. 2019 [citado 10 de abr 2024];53:e03444. Disponível em: https://www.scielo.br/j/reeusp/a/DxzKWpCRHhZ48sfVppq5fbh/?format=pdf&lang=pt
Mota ID, Marinho APR, Both J, Veiga MB, Farias GO. Relação entre atividade física e Síndrome de Burnout em estudantes universitários: revisão sistemática. Pensar a Prática [Internet]. 2019 [citado 10 de abr 2024];22(52184):1-15. Disponível em: https://revistas.ufg.br/fef/article/view/52184
Moura RS, Cruz LTS, Rodrigues IM, Silva CMA, Ferreira VL, Siqueira BR et al. Síndrome de Burnout em acadêmicos de medicina: uma revisão de literatura. REAS [Internet]. 2021 [citado 10 de abr 2024];13(11):e9205. Disponível em: https://acervomais.com.br/index.php/saude/article/view/9205
Nassar LM, Carvalho JP. Síndrome de Burnout em estudantes de graduação de medicina no Brasil: uma revisão do panorama brasileiro. Espac. Saúde [Internet]. 2021 [citado 10 de abr 2024];22(72):1-12. Disponível em: https://espacoparasaude.fpp.edu.br/index.php/espacosaude/article/view/721/621
Neri JVD, Teston APM, Araújo DCM. Uso de ansiolíticos e antidepressivos por acadêmicos da área da saúde: uma revisão bibliográfica. Braz. J. Develop [Internet]. 2020 [citado 10 de abr 2024];6(10):75673-86. Disponível em: https://ojs.brazilianjournals.com.br/ojs/index.php/BRJD/article/view/17868/14470
Ottero CLS, Iost ARJ, Gonçalves SJC. A saúde mental dos estudantes de medicina: uma revisão de literatura. Revista Eletrônica Acervo Saúde [Internet]. 2022 [citado 10 de abr 2024];15(3):e9751. Disponível em: https://acervomais.com.br/index.php/saude/article/view/9751
Santos FB, Lourenção LG, Vieira E, Ximenes Neto FRG, Oliveira AMN, Oliveira JF et al. Estresse ocupacional e engajamento no trabalho entre policiais militares. Ciência & Saúde Coletiva [Internet]. 2021 [citado 10 de abr 2024];26(12):5987–96. Disponível em: https://www.scielo.br/j/csc/a/H96LNxsR5T6TpspRQGnc8gN/?lang=pt
Santos NM, Santana MS, Faustino MVS, Fernandes FECV, Santos RLP. Prevalência de depressão em acadêmicos de saúde e fatores associados. Braz. J. Develop [Internet]. 2021 [citado 10 de abr 2024];7(1):7644-57. Disponível em: https://ojs.brazilianjournals.com.br/ojs/index.php/BRJD/article/view/23493/18866
Schramer KM, Rauti CM, Kartolo AB, Kwantes CT. Examining burnout in employed university students. Journal of Public Mental Health [Internet]. 2020 [citado 10 de abr 2024];19(1):17-25. Disponível em: https://www.emerald.com/insight/content/doi/10.1108/JPMH-05-2019-0058/full/html
Silva JS, Azevedo CA. O impacto da depressão entre adolescentes no contexto escolar: uma revisão integrativa. Revista Psicologia em Foco [Internet]. 2022 [citado 10 de abr 2024];14(20):187-200. Disponível em: https://revistas.fw.uri.br/index.php/psicologiaemfoco/article/view/3953
Teixeira GM, Xavier GMV, Nascimento ARS. Prevalence of Burnout Syndrome in the universitary professors in health area in a capital of northeast Brazil. Research, Society and Development [Internet]. 2023 [citado 10 de abr 2024];12(8):e19712843060. Disponível em: https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/43060
Tomaz HC, Tajra FS, Lima ACG, Santos MM. Síndrome de Burnout e fatores associados em profissionais da Estratégia Saúde da Família. Interface - Comunicação, Saúde, Educação [Internet]. 2020 [citado 10 de abr 2024];24:e190634. Disponível em: https://www.scielo.br/j/icse/a/dphvYH39MprDY7LmfCP886J/?lang=pt
Uribe JCG, Espinal LAE, Montoya ICC, Villegas SH, Duque MOG. Tensiones éticas, causas y consecuencias del síndrome de burnout en el personal de salud en tiempos de la Covid-19: una revisión y análisis desde la bioética. Rev. latinoam. Bioet [Internet]. 2023 [citado 10 de abr 2024];23(1):61-84. Disponível em: https://revistas.unimilitar.edu.co/index.php/rlbi/article/view/5816
Vieira-Santos J, Del Prette A, Del Prette ZAP. Habilidades sociais de docentes universitários: uma revisão sistemática da literatura. Acta Scientiarum. Education [Internet]. 2018 [citado 10 de abr 2024];40(3):e35253. Disponível em: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/ActaSciEduc/article/view/35253
Vilar LHS, Damaceno VO, Costa AS. Síndrome de Burnout e atividade física em adolescentes no contexto da pandemia da Covid-19. Arquivos de Ciências da Saúde da UNIPAR [Internet]. 2022 [citado 10 de abr 2024];26(3):1453-66. Disponível em: https://pesquisa.bvsalud.org/portal/resource/pt/biblio-1414678
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Espaço para a Saúde
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors grant the journal the copyright, with the work simultaneously licensed with Creative Commons CC BY, which allows the sharing of work with recognition of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., to publish in an institutional repository or as a book chapter), with authorship recognition and initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to publish and distribute their work online (e.g., in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase the impact and the citation of the published work (See The Effect of Free Access).