Medicating and Comforting Hearts Project

contributions to the human formation of nurses

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22421/1517-7130/es.2023v24.e886

Keywords:

Nursing student, Professional training, Humanization

Abstract

In the world of work, the differential is based on the individual values and skills that the young person obtains during graduation. To analyze the contributions of the project Medicating and Comforting Hearts as a strategy for personal development and human formation of nurses. This is a descriptive study of qualitative approach carried out at the Faculdade Adventista Paranaense, in which participated, nursing teachers, egress nurses and students who participated in the project. Data collection was performed through analysis of the project documents and semi-structured interviews in a digital platform. For the graduate student, the project enabled his personal development, spirituality was seen as an opportunity for strengthening, recognizing that there is something more than physical healing.  The graduate developed an assistance focused on humanization in his practice and on the integrality of the human being. The professors evidenced the contributions idealized by the project and by the students' reports.

Author Biographies

Paulo Daniel Maria, Faculdades Pequeno Príncipe

Enfermeiro. Pós-graduando Latu Sensu em Formato de Residência na Enfermagem em Saúde da Criança e do Adolescente das Faculdades Pequeno Príncipe. Curitiba, Paraná

Yohann Rocha de Souza, Faculdade de Medicina da Universidade Federal do Amazonas - FM_UFAM

Enfermeiro.  Mestrando em Ciências da Saúde pelo Programa de Pós-graduação em Ciências da Saúde da Faculdade de Medicina da Universidade Federal do Amazonas. Manaus, Amazonas.

Noely Cibeli dos Santos, Universidade de São Paulo

Enfermeira. Mestre em Enfermagem na Saúde do Adulto pela Universidade de São Paulo. Butantã, São Paulo.

References

André SR, Rodrigues ILA, Nogueira LMV, Santos MNA, Moraes TM. Responsabilidade técnica em enfermagem: conhecendo sua importância para o exercício profissional. Enfermagem em Foco. 2019;10(1): 46-51.

Bardin L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.

Brasil. Conselho Nacional de Saúde. Carta Circular nº 1/2021-CONEP/SECNS/MS (fevereiro de 2021).

Cardoso AC, Corralo DJ, Krahl M, Alves LP. O estimulo à prática da interdisciplinaridade e do multiprofissionalismo: a Extensão Universitária como uma estratégia para a educação interprofissional. Revista da ABENO. 2015;15(2): 12-9.

Finkler M, Caetano JC, Ramos FRS. Ética e valores na formação profissional em saúde: um estudo de caso. Ciência & Saúde Coletiva. 2013;18(10): 3033-42.

Fragoso TO. Modernidade líquida e liberdade consumidora: o pensamento crítico de Zygmunt Bauman. Educação & Realidade. 2011; 34 (2): 187-201.

Gussi MA, Dytz JLG. Religião e espiritualidade no ensino e assistência de enfermagem. Revista Brasileira de Enfermagem. 2008;61(3): 337-84.

Martins BM, Araújo TCCF. Comunicação no contexto de reabilitação: o encontro entre enfermeiro e paciente. Psicologia Argumento. 2017;26(53): 109-16.

Neves JL, Schwartz E, Guanilo MEE, Amestoy SC, Mendieta MC, Lise F. Avaliação da satisfação de familiares de pacientes atendidos em unidades de terapia intensiva: revisão integrativa. Texto & Contexto Enfermagem 2018;27(2).

Oliveira WR, Santos NC, Souza YR, Piolli KC. Projeto medicando e confortando os corações: Repercussões pessoais, acadêmicas e espirituais. IV Congresso Internacional de Enfermagem AINEC – LA, pág. 71, São Paulo. 2019.

Pinto AC, Garanhani ML, França TE, Pierott I. Conceito de ser humano nas teorias de enfermagem: aproximação com o ensino da condição humana. Pró-Posições. 2017;28(1): 88-110.

Rauber SB. Extensão universitária e formação profissional: Indissociáveis no processo de aprendizagem da Universidade Católica de Brasília. VIII Congresso Nacional de educação - EDUCERE. 09 de outubro de 2008. Espanha.

Romão ES. Ser professor: a dialética do desejo de docender e encantar-se com a profissão. Atas - Investigação Qualitativa em Educação. 2018;1(1): 808-17.

Santos CN, Fonseca LE. Levando conforto espiritual: repercussões na vida acadêmica, pessoal e espiritual do aluno. I Congreso Nacional de Investigación Iglesia Adventista del Séptimo Dia, Peru. 2012.

Silva MCN, Machado MH. Sistema de Saúde e Trabalho: desafios para a Enfermagem no Brasil. Ciência & Saúde Coletiva 2020;25(1): 07-13.

Soares F, Stahlhoefer T, Maziero ECS, Meier MJ, Peruzzo SA, Taube SAM. Projeto de extensão centro de cuidados de enfermagem. Cogitare Enfermagem. 2010;15(2): 359-63.

Souza LB, Schi DG, Socco KLS, Santos NO, Marchiori MRCT. Estágio curricular supervisionado em enfermagem durante a pandemia de Coronavírus: experiências na atenção básica. J. nurs. Health. 2020;10(4): 20104017.

Yin RK. Estudo de Caso-: Planejamento e métodos. 5° edição. Porto Alegre: Bookman editora, 2015.

Published

2023-03-01

How to Cite

1.
Maria PD, Souza YR de, Santos NC dos. Medicating and Comforting Hearts Project: contributions to the human formation of nurses. Espac. Saude [Internet]. 2023 Mar. 1 [cited 2024 Nov. 21];24. Available from: https://espacoparasaude.fpp.edu.br/index.php/espacosaude/article/view/886

Issue

Section

Artigos

Similar Articles

<< < 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.