Competency milestones for the training of nurses in Brazil: a scoping review

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22421/1517-7130/es.2024v25.e1000

Keywords:

Competency-Based Education, Skills Profile of Nurses, Nurse Education

Abstract

Higher education in Nursing is constantly changing, stimulating the use of active methodologies that contribute to the development of competencies. The objective was to present an overview of the competency milestones for nurse training in Brazil. This is a Scoping Review, carried out in the Virtual Health Library (VHL), PubMed, Capes, Portal and Scientific
Electronic Library Online (SciELO) databases, from 2012 to 2022. The descriptors “Based Education Skills”, “Profile of Nurses' Skills”; “Nurse Education” and “Competency” were used in English and Spanish, with the Boolean “AND”. The
11 selected studies showed a change in the paradigm of competency-based training, using the National Curriculum Guidelines, clarifying the concept of competency and the competency milestones. In the Brazilian reality, the theme is
incipient, with initiatives inscribed in records of management skills, leadership, promotion and health education.

Author Biographies

Stefhanye Christiane Vitorino Camargo, Faculdades Pequeno Príncipe

Nurse, Undergraduate Nursing Course at Faculdades Pequeno Príncipe - FPP. Curitiba, Paraná, Brazil.

Débora Maria Vargas Makuch, Faculdades Pequeno Príncipe

Enfermeira. Mestre no Ensino nas Ciências da Saúde pelas Faculdades Pequeno Príncipe. Docente do Curso de Graduação de Enfermagem das Faculdades Pequeno Príncipe. Curitiba, Paraná.

Karin Rosa Persegona Ogradowski , Faculdades Pequeno Príncipe

Enfermeira. Mestre em Enfermagem. Doutoranda do Programa de Pós-Graduação. Coordenadora e Docente do Curso de Graduação em Enfermagem das Faculdades Pequeno Príncipe. Curitiba, Paraná.

Karyna Turra Osternack, Faculdades Pequeno Príncipe

Enfermeira. Mestre em Biotecnologia aplicada à Saúde da Criança e do Adolescente pelas Faculdades Pequeno Príncipe. Docente do Laboratório de Simulação Clínica das Faculdades Pequeno Príncipe. Curitiba, Paraná.

References

Amendoeira J, Silva MR, Ferreira MR, Dias H. Tutorial revisão sistemática de literatura: a scoping review. [Internet] 2021 [citado 17 abr. 2022] Disponível em: https://repositorio.ipsantarem.pt/handle/10400.15/3784

Arksey H, O'Malley L. Scoping studies: towards a methodological framework. International journal of social research methodology [Internet] 2005 [citado 17 de abr. 2022] 8 (1): 19-32 Disponível em: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/1364557032000119616

Barbosa LR, Cavalcante MBG, Pereira LL. Desafios vivenciados por docentes no ensino das competências gerenciais. Rev. cuba. Enferm [Internet] 2018 [citado 14 de out. 2022] 34 (1): 1-14. Disponível: https://revenfermeria.sld.cu/index.php/enf/article/view/1267

Belei RA, Nascimento EN, Paschoal SRG. História curricular dos cursos de graduação da área da saúde. História da Educação [Internet]. 2008 [citado 06 de abr. 2022] 12 (24): 101-20. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/asphe/article/view/29228/pdf

Carvalho JB, Padilha MI, Costa R, Villarinho MV, Petry S. Reformas curriculares e a sua importância para um curso de graduação em enfermagem (1969-1991). Revista de Enfermagem da UFSM [Internet]. 2022 [citado 06 de abr. 2022] 12 (6): 1-20. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/65680/46113

Caveião C. Competências e estratégias de ensino-aprendizagem para a formação da liderança do enfermeiro. [Tese] Universidade Federal do Paraná; 2016. 203p. Disponível em: https://acervodigital.ufpr.br/handle/1884/45422

Chalita CDO, Silvino ZR, Christovam BP, Vidigal PD. Revisão integrativa sobre a formação do enfermeiro baseada em competências. Rev. baiana saúde pública [Internet] 2017 [citado 14 de out. 2022] 40 (1): 9-23 Disponível em: https://rbsp.sesab.ba.gov.br/index.php/rbsp/article/view/660/1870

Chirelli MQ, Sordi MRL. Pensamento crítico na formação do enfermeiro: a avaliação na área de competência Educação na Saúde. Revista Brasileira de Enfermagem [Internet] 2021 [citado 14 de out. 2022]. 74 (Suppl 5): 1-9. Disponível em: https://www.scielo.br/j/reben/a/w37GHvfM8JhTdCKkKNnNqHF/abstract/?lang=pt

Levac D, Colquhoun H, O'Brien KK. Scoping studies: advancing the methodology. Implementation science [Internet] 2010 [citado 17 de abr. 2022] 5: 1-9 Disponível em: https://link.springer.com/article/10.1186/1748-5908-5-69

Melo BC, Sant’ana G. A prática da Metodologia Ativa. Ciências Saúde [Internet]. 2012 [citado 04 de jun. 2022] 23 (4): 327-39. Disponível em: https://bvsms.saude.gov.br/bvs/pratica_metodologia_ativa.pdf.

Ministério da Saúde (BR). Câmara de Educação Superior. Resolução CNE/CES 3/2001. Diário Oficial da União, Brasília, 9 de Novembro de 2001. Seção 1, p. 37 [Internet]. 2001 [citado 06 de abr. 2022] Disponível em: http://www.cofen.gov.br/resoluo-cne-ces-n-3-de-7-de-novembro-de-2001-diretrizes-nacionais-curso-graduaao-enfermagem_6933.html

Ministério da Saúde (BR). Lei n° 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Normas, lei de diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, DF, ano 175-108, p. 27833 [Internet]. 1996 [citado 06 de abr. 2022] Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm.

Ministério da Saúde (BR). Resolução N° 573/2018. Diário oficial da união, Brasília, DF 31 de Janeiro de 2018. Seção 1, p. 38 [Internet]. 2018 [citado 06 de abr. 2022]. Disponível em: https://www.in.gov.br/materia/-/asset_publisher/Kujrw0TZC2Mb/content/id/48743098/do1-2018-11-06-resolucao-n-573-de-31-de-janeiro-de-2018-48742847.

Miranda FBG, Pereira Junior GA, Mazzo A. Competências na formação do enfermeiro para a assistência à via aérea de pacientes adultos em urgência e emergência. Revista Latino-Americana de Enfermagem [Internet] 2021 [citado 06 de abr. 2022] 29: 1-9 Disponível em: https://www.scielo.br/j/rlae/a/3pPmBnzj8jDjXHqHfjxycdB/?lang=pt&format=pdf

Miranda FBG. Construção, validação dos Marcos de Competências e Entrustable Professional Activities (EPAs) para formação de enfermeiros: ensino e avaliação do atendimento às urgências e emergências do paciente adulto e testagem de avaliação em ambientes clínicos simulados. [Tese]. Universidade de São Paulo; 2018. 224p. Disponível em: https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/22/22132/tde-07112018-212505/pt-br.php

Nalom DMF, Ghezzi JFSA, Higa EFR, Peres CRFB, Marin MJS. Ensino em saúde: aprendizagem a partir da prática profissional. Ciência & Saúde Coletiva [Internet]. 2019 [citado 06 de abr. 2022] 24 (5): 1699-1708. Disponível em: https://www.scielo.br/j/csc/a/5srtMLMGXYVz5Qs4bBCCJHJ/?format=pdf&lang=pt

Nunes NJS, Carvalho LA, Amestoy SC, Thofehrn MB, Hipólyto AM. Educação baseada em competências na enfermagem. Journal of Nursing and Health [Internet] 2016 [citado 14 de out. 2022] 6 (3): 447-63 Disponível em: https://periodicos.ufpel.edu.br/ojs2/index.php/enfermagem/article/view/6055

Osório MEM, Osternack KT, Mello RG, Wos WS, Mendes JO. A experiência de ser paciente simulado durante a formação na área da saúde. Espaço para a Saúde [Internet] 2022 [citado 15 de mai. 2023] 23: 1-13 Disponível em: https://espacoparasaude.fpp.edu.br/index.php/espacosaude/article/view/880/676.

Peres AM, Ezeagu TNM, Sade PMC, Souza PB, Gómez-Torres D. Mapeamento de competências: gaps identificados na formação gerencial do enfermeiro. Texto & Contexto-Enfermagem [Internet] 2017 [citado 14 de out. 2022]. 26 (2): 1-8. Disponível em: https://www.scielo.br/j/tce/a/tX6SK7T5WrZBtWLmstgZD3H/abstract/?lang=pt

Peters MDJ, Godfrey CM, Khalil H, Mclnerney P, Parker D, Soares CB. Guidance for conducting systematic scoping reviews. JBI Evidence Implementation [Internet] 2015 [citado 17 de abr. 2022] 13 (3): 141-6 Disponível em: https://journals.lww.com/ijebh/FullText/2015/09000/Guidance_for_conducting_systematic_scoping_reviews.5.aspx

Pires R, Santos MR, Pereira F, Pires M. Clinical supervision strategies: critical-reflective analysis of practices. Millenium [Internet]. 2021 [citado 17 de abr. 2022]; 24 (3): 47-55. Disponível em: https://revistas.rcaap.pt/millenium/article/view/21742/16522

Rauli PMF, Sanches LC, Zagonel IPS, Coelho ICM, Mello RG. Bioética e metodologias ativas no ensino-aprendizagem. In: Coelho ICMM, Novellino AMM, Schultz KL, Ribeiro ER. Ensino da bioética no currículo integrado como desafios às novas demandas da formação em saúde. Curitiba: Editora CRV; 2018. p. 25-38

Roman C, Ellwanger J, Becker GC, Silveira AD, Machado CLB, Manfroi WC. Metodologias ativas de ensino-aprendizagem no processo de ensino em saúde no Brasil: uma revisão narrativa. Clinical and biomedical research [Internet]. 2017 [citado 06 de abr. 2022] 37 (4): 349-57. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/hcpa/article/view/73911/pdf

Salvador PTCO, Alves KYA, Costa TD, Lopes RH, Oliveira LV, Rodrigues CCFM. Contribuições da scoping review na produção da área da saúde: reflexões e perspectivas. Rev. Enferm. Digit. Cuid. Promoção Saúde [Internet] 2021 [citado 17 de abr. 2022] 6 (1): 1-8. Disponível em: https://cdn.publisher.gn1.link/redcps.com.br/pdf/aop2158.pdf

Silva KL, Araujo FL, Santos FBO, Andrade AM, Basilio NC, Sena RR. O que vem se falando por aí em competências no ensino da promoção da saúde na formação do enfermeiro? ABCS Health Sciences [Internet] 2015 [citado 14 de out. 2022]. 40 (3): 286-93 Disponível em: https://www.portalnepas.org.br/abcshs/article/view/809

Souza JDF. O ensino crítico reflexivo para a tomada de decisão na formação do enfermeiro: uma questão de competências. [Dissertação] Universidade Federal Fluminense; 2017. 112p. Disponível em: https://app.uff.br/riuff/handle/1/4003

Tonhom SFR, Costa MCG, Hamamoto CG, Francisco AM, Moreira HM, Gomes R. A formação em enfermagem por área de competência: limites e possibilidades. Revista da Escola de Enfermagem da USP [Internet] 2014 [citado 14 de out. 2022]. 48 (Suppl 2): 225-32 Disponível em: https://www.scielo.br/j/reeusp/a/V3cgHBkhtmnbfWmtfpvYCCy/abstract/?lang=pt

Published

2024-05-07

How to Cite

1.
Camargo SCV, Makuch DMV, Ogradowski KRP, Osternack KT. Competency milestones for the training of nurses in Brazil: a scoping review. Espac. Saude [Internet]. 2024 May 7 [cited 2024 Nov. 21];25. Available from: https://espacoparasaude.fpp.edu.br/index.php/espacosaude/article/view/1000

Issue

Section

Revisões

Most read articles by the same author(s)