Audiovisual strategies as an instrument of health education for patients with rotator cuff syndrome

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22421/1517-7130/es.2022v23.e872

Keywords:

Health education, Doctor-patient relationships, Rotator cuff

Abstract

Handmade drawing and vídeo lesson are strategies applied by doctors to educate patients about their disease. In order to identify whether any of these methods provide better learning, this prospective and randomized study was developed with two group of patients: one that was informed about the diagnosis of rotator cuff syndrome through drawings performed in real time, and another through a video lesson, both explained during the doctor’s appointment. Then, a questionnaire was submitted to the patients to assess the acquired knowledge. The study included 88 patients, 44 in each group. The drawing technique proved to be significantly more effective than the vídeo lesson (p=0.0457) in relation to the acquisition of knowledge by the patient, leading to a conclusion that health teaching strategies, involving actions that strengthen the doctor-patient relationship  can positively interfere in the patient's comprehension.

Author Biographies

Jorge Antonio Rigoni Junior, Faculdades Pequeno Principe

Ortopedista e Traumatologista. Mestrando em Ensino nas Ciências da Saúde nas Faculdades Pequeno Príncipe. Curitiba, Paraná.

Juliano Mendes de Souza, Faculdades Pequeno Príncipe

Doutor em Clínica Cirúrgica pela Universidade Federal do Paraná. Docente do Programa de Mestrado em Ensino nas Ciências da Saúde das Faculdades Pequeno Príncipe. Curitiba, Paraná.

References

Áfio ACE, Balbino AC, Alves MDS, Carvalho LV, Santos MCL, Oliveira NR. Analysis of the concept of nursing educational technology applied to the patient. Revista da Rede de Enfermagem do Nordeste [Internet]. 2014 Fev 16 [cited 2021 Mar 25];15(1). Disponível em: http://repositorio.ufc.br/bitstream/riufc/8910/1/2014_art_mclsantos.pdf

Balint M. O médico, seu paciente e a doença. Rio de Janeiro: Atheneu; 1988.

Coelho EQ, Coelho AQ, Cardoso JED. Informações médicas na internet afetam a relação médico-paciente? Revista Bioét. 2013 Abr; 21(1):142–9.

Costa I. A análise de textos como metodologia para uma reflexão sobre a investigação educacional. In Alves, AB. (Org). 2007: 181-202.

Dixon M, Sweeney K. The human effect in medicine: theory, research, and practice. Boca Raton, Fl: Crc Press; 2000.

Facione P. “The Delphi Report” Critical Thinking: A Statement of Expert Consensus for Purposes of Educational Assessment and Instruction. California Academic Press [Internet]. 1989 Nov. Disponível em: https://www.qcc.cuny.edu/SocialSciences/ppecorino/CT-Expert-Report.pdf.

Kapanji AI. Fisiologia articular. 6ª ed. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan; 2007.

Kelmara A, Vieira M, Dalmoro M. Dilemas na Construção de Escalas Tipo Likert: o Número de Itens e a Disposição Influenciam nos Resultados? Revista Gestão organizacional. 2013; 6: 161-174.

Leite SS, Áfio ACE, Carvalho LV de, Silva JM, Almeida PC, Pagliuca LMF. Construction and validation of an Educational Content Validation Instrument in Health. Rev. Bras. de Enferm. [Internet]. 2018 [cited 2021 Jul 25];71(suppl 4):1635–41. Disponível em: https://www.scielo.br/j/reben/a/xs83trTCYB6bZvpccTgfK3w/?lang=pt&format=pdf.

Lima CBP, Alves PTA, Jucá SCS, Silva SA. Ensinando com imagens: a comunicação visual como ferramenta de ensino-aprendizagem no livro didático de Filosofia adotado nos cursos integrados do IFCE. Research, Society and Development. 2020 Jun 7;9(7):e700974518.

Marcelo D, Giorgi A. Estratégias para melhorar a adesão ao tratamento anti-hipertensivo. Rev Bras Hipertens. 2006 Jan-Mar; 13(1): 47-50.

Marques GM, Silva-Junior JS. Síndrome do manguito rotador em trabalhadores de linha de montagem de caminhões. Cad. Saúde Colet. 2015 Jul-Set; 23(3): 323–329.

Marques JBV, Freitas D. Método DELPHI: caracterização e potencialidades na pesquisa em Educação. Pro-Posições. 2018 Ago; 29(2):389–415.

Meister K, Andrews JR. Classification and treatment of rotator cuff injuries in the overhand athlete. J Orthop Sports Phys Ther. 1993 Ago;18(2):413-421.

Mota LG, Lima F, Maíra O, Rodrigues M, Ricardo J, Martins L, Oliveira M, BRVG. A importância da comunicação visual na transmissão e consolidação dos conhecimentos de aluno de EAD na área da saúde: uso aplicado na elaboração de exercícios de fixação de conteúdo. UNA-SUS. Maio de 2016; Brasília, Brasil.

Neer 2nd CS. Anterior acromioplasty for the chronic impingement syndrome in the shoulder: a preliminary report. J Bone Joint Surg Am. 1972 jan; 54(1):41-50.

Ramos-Cerqueira ATA, Lima MCP. A formação da identidade do médico: implicações para o ensino de graduação em Medicina. Interface – Comunic., Saúde, Educ. 2002 Ago; 6(11):107–116.

Rattichieri L. Entenda seu Ombro - Anatomia, Ruptura de Manguito Rotador e Cirurgia de Reconstrução. Fisiopremium [Internet]. www.youtube.com. [cited 2022 Ago 2]. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=mjQaQyGDvyM&t=5s.

Revorêdo LDS, Maia RS, Torres GDV, Chaves Maia EM. O uso da técnica Delphi em saúde: uma revisão integrativa de estudos brasileiros. Arq Ciênc. Saúde. 2015 Jul; 22(2):16.

Rigoni Junior JA. Lesões do manguito rotador [Internet]. www.youtube.com. [cited 2022 Ago 2]. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=xDuNnx5VrFY&t=3s.

Rockwood JRCA, Matsen IFA, Wirth MA, Lippitt SB, Fehringer EV, Sperling JW. The Shoulder. 5a ed. Amsterdã: Elsevier; 2018.

Skare TL. Diagnóstico Clínico: dificuldades no ensino-aprendizagem. Rev Bras Educ. Med. 1997 Mai-Dez; 21(2/3): 17–21.

Sousa NP, Da Silva LL, Gomes JRAA, Corgozinho MM. Ansiedade e depressão em pacientes no pré-operatório ortopédico. Com. Ciências Saúde. 2021 Abr 9;31(04):71–7.

White KL, Frenk J, Ordóñez C, Laría Paganini J, Starfield B. Investigaciones sobre servicios de salud: una antologia. Whashington: Organizacion Panamericana de Salud, 1992.

Published

2022-10-06

How to Cite

1.
Rigoni Junior JA, Souza JM de. Audiovisual strategies as an instrument of health education for patients with rotator cuff syndrome . Espac. Saude [Internet]. 2022 Oct. 6 [cited 2024 May 17];23. Available from: https://espacoparasaude.fpp.edu.br/index.php/espacosaude/article/view/872

Issue

Section

Artigos

Most read articles by the same author(s)