Health education in academic training in nursing

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22421/1517-7130/es.2023v24.e894

Keywords:

Nursing. , Health Human Resource Training. , Health Knowledge, Attitudes, Practice.

Abstract

With the objective of knowing the limits and the potential of academic training in nursing for health education activities, an exploratory-descriptive study with a qualitative approach was developed with 15 participants. Data collection took place in May and June 2022 and data processing was carried out using the Iramuteq software. The results pointed to the dialectic involving potentialities and limitations. As a potentiality, it was pointed out that the subject of health education can be seen as a transversal theme that can be worked in the practice. With regard to limitations, the speeches pointed to few opportunities for practical activities, in addition to the distance of the subject from reality. As final considerations, it was possible to understand that there are traditional pedagogical approaches in the academic context of nursing, triggering discussions for training that encourage students to reflect on the social reality that surrounds them and learn to constantly learn.

Author Biographies

Maria Clara Soares Dantas, Universidade Federal de Campina Grande

Bacharel em Enfermagem. Universidade Federal de Campina Grande. Cuité, Paraíba.

Marcela Samara Lira da Silva, Universidade Federal de Campina Grande

Bacharel em Enfermagem. Universidade Federal de Campina Grande. Cuité, Paraíba.

Nathanielly Cristina Carvalho de Brito Santos, Universidade Federal de Campina Grande

Doutora em Enfermagem. Universidade Federal de Campina Grande. Cuité, Paraíba.

Danielle Samara Tavares de Oliveira Figueirêdo, Universidade Federal de Campina Grande

Doutora em Enfermagem. Universidade Federal de Campina Grande. Cuité, Paraíba.

Luciana Dantas Farias de Andrade, Universidade Federal de Campina Grande

Doutora em Psicologia. Universidade Federal de Campina Grande. Cuité, Paraíba.

References

Almeida AH, Cordeiro S, Soares CB. Formação de profissionais para o sistema único de saúde: ensino de educação em saúde emancipatória. Sau. & Transf. Soc., Florianópolis. 2018 [acesso 2022 julho 16]; 9(1/2/3):82-95. Disponível em: https://incubadora.periodicos.ufsc.br/index.php/saudeetransformacao/article/view/4822/5607.

Alves MNT, Marx M, Bezerra MMM, Landim JMM. Metodologias Pedagógicas Ativas na Educação em Saúde. Revista Multidisciplinar e de Psicologia [internet]. 2017 [acesso 2022 junho 15]; 10(33)112-125. Disponível em: http://dx.doi.org/10.14295/idonline.v10i33.659.

Barreto ACO, Rebouças CBA, Aguiar MIF, Barbosa BR, Rocha SR, Cordeiro LM, et al. Perception of the Primary Care multiprofessional team on health education. Revista Brasileira de Enfermagem [online]. 2019 [acesso 2022 agosto 10]; 72(1):266-273. Disponível em: https://doi.org/10.1590/0034-7167-2017-0702.

Bezerra INM, Monteiro VCM, Nascimento JL, Vieira NRS, Silva RPC, Alcântara BDC, et al. Ações De Educação Em Saúde E O Planejamento Familiar: Um Relato De Experiência. Revista Ciência Plural [Internet]. 2019 [acesso 2022 junho 15]; 4(3):82-90. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/rcp/article/view/17293.

Brasil. Resolução nº 466, de 12 de dezembro de 2012. Dispõe sobre diretrizes e normas regulamentadoras de pesquisas envolvendo seres humanos. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil, Brasília, DF, 13 jun. 2013.

Camargo BV, Justo AM. IRAMUTEQ: um software gratuito para análise de dados textuais. Temas Psicol, Ribeirão Preto. 2013 [acesso 2021 maio 17]; 21(2):513-518. Disponível em <http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-389X2013000200016&lng=pt&nrm=iso>.

Candeias NMF. Evolução histórica da educação em saúde como disciplina de ensino na Faculdade de Saúde Pública da Universidade de São Paulo - 1925 a 1967. Revista de Saúde Pública [online]; 1988 [acesso 2022 maio 22]; 22(4):347-365. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/rsp/article/view/23517/25554.

Comissão Nacional de Ética em Pesquisa. Carta Circular nº 1/2021-CONEP/SECNS/MS. Brasília, 03 de março de 2021. Orientações para procedimentos em pesquisas com qualquer etapa em ambiente virtual. Secretaria-Executiva do Conselho Nacional de Saúde, 2021.

Costa DAC, Cabral KB, Teixeira CC, Mendes JLL, Rosa RR, Cabral FD. Enfermagem e a Educação em Saúde. Revista Científica da Escola Estadual Saúde Pública Goiás “Candido Santiago” - RESAP [Internet]. 2020 [acesso 2022 julho 22];6(3):e6000012. Disponível em: https://www.revista.esap.go.gov.br/index.php/resap/article/view/234/90.

Costa RL, Souza MA, Thereza Júnior AH. Materialismo Histórico Dialético em pesquisas de Informática na Educação. In: Pimentel M, Santos E. (Org) Metodologia de pesquisa científica em Informática na Educação: abordagem qualitativa. Porto Alegre: SBC, 2021. (Série Metodologia de Pesquisa em Informática na Educação, v.3).[acesso 2023 março 31]; Disponível em: https://metodologia.ceie-br.org/livro-3/.

Fernandes JR, Silva VCF, Verissimo WP, Vianna NT, Carneiro ML. Educação em saúde: o papel do enfermeiro como educador em saúde no cenário de IETC. Revista da JOPIC [Internet]. 2019 [acesso 2022 julho 22]; 2(4):2-10. Disponível em: https://www.unifeso.edu.br/revista/index.php/jopic/article/view/928/670.

Gregolin MRV. A análise do discurso: conceitos e aplicações. Alfa [Internet] 1995 [acesso 2021 setembro 15]; (39):13-21. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/alfa/article/view/3967

Klamt LM, Santos VS. O uso do software IRaMuteQ na análise de conteúdo – estudo comparativo entre os trabalhos de conclusão de curso do ProfEPT e os referenciais do Programa. Research, Society and Development [online]. 2021 [acesso 2021 agosto 11]; 10(4):1-15. Disponível em: <https://doi.org/10.1590/S1980-220X2017015003353>.

Lima VV, Ribeiro ECO, Padilha RQ, Mourthé Júnior CA. Desafios na educação de profissionais de Saúde: uma abordagem interdisciplinar e interprofissional. Interface - Comunicação, Saúde, Educação [online]; 2018 [acesso 2022 julho 22]; 22(2):1549-1562. Disponível em: <https://doi.org/10.1590/1807-57622017.0722>.

Marcelino K, Gonçalves M, Hamerski B, Moraes M. Projetos de extensão e políticas de inclusão social nas universidades federais brasileiras. Linhas Críticas [Internet]; 2022 [acesso 2022 agosto 10]; 28:e41341. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/41341.

Martins I. Educação em Ciências e Educação em Saúde: breves apontamentos sobre histórias, práticas e possibilidades de articulação. Ciência & Educação (Bauru) [internet]. 2019 [acesso 2021 set 14]; 25(2): 269-275. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1516-731320190020001.

Mendez GP, Mahler CF, Taquette SR. Investigação Qualitativa em período de distanciamento social: O desafio da realização de entrevistas remotas. New Trends in Qualitative Research [Internet]. 2021 [acesso 2021 setembro 7]; 9:336–343. Disponível em: https://publi.ludomedia.org/index.php/ntqr/article/view/495.

Ribeiro J, Souza FN, Lobão C. Saturação da Análise na Investigação Qualitativa: Quando Parar de Recolher Dados?. Revista Pesquisa Qualitativa [Internet]. 2018 [acesso 2021 setembro 09]; 6(10):iii-vii. Disponível em: https://editora.sepq.org.br/rpq/article/view/213.

Rodrigues CL, Almeida WAO, Teixeira RC, Oliveira EM, Galvão EFC. The importance of Health Education discipline in the Amazon for healthcare teachers: A report of experience. Research, Society and Development [Internet] 2021 [acesso 2022 julho 22]; 10(8):e46410817572. Disponível em: https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/17572.

Souza MAR, Wall ML, Thuler ACMC, Lowen IMV, Peres AM. O uso do software IRAMUTEQ na análise de dados em pesquisas qualitativas. Revista da Escola de Enfermagem da USP [online]; 2018 [acesso 2021 setembro 15]; (52):e03353. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1980-220X2017015003353.

Triviños ANS. Introdução à pesquisa em ciências sociais: a pesquisa qualitativa em educação. 1 ed. 19. Reimpr. – São Paulo: Atlas; 2010.

Published

2023-04-10

How to Cite

1.
Dantas MCS, Silva MSL da, Santos NCC de B, Figueirêdo DST de O, Andrade LDF de. Health education in academic training in nursing. Espac. Saude [Internet]. 2023 Apr. 10 [cited 2024 Dec. 18];24. Available from: https://espacoparasaude.fpp.edu.br/index.php/espacosaude/article/view/894

Issue

Section

Artigos

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.